Fortsätt till huvudinnehåll

Göteborg Film Festival 2021: Slalom


Titel: Slalom
Genre: Drama
Land: Frankrike
År: 2020
Regi: Charlène Favier
I rollerna: Noée Abita, Jérémie Renier, Marie Denarnaud, Muriel Combeau, Maïra Schmitt

15-åriga Lyz ansluter till ett elitträningsläger i de franska alperna. Tränaren Fred driver på sina unga atleter med en järnhand och i sin nya stjärna ser han en potential som kan ta dem båda till den absoluta toppen.


Lys är målinriktad och kommer med stora ambitioner till elitträningslägret. Det är en hård stämning och ungdomarna drillas hårt på lägret där de även konkurrerar med varandra. Han menar att det inte finns några genvägar utan man måste hela tiden pressa sig. Den hårda träningen ger också resultat och Lyz vinner den första tävlingen. Prestationen gör att tränaren Fred fokuserar extra på henne, men den extra uppmärksamheten han ger henne går snart över gränsen. Det hela blir en kamp för Lyz som måste hantera den allt mer pressade utsatta situationen.


Först och främst så bör det påpekas att det här är en obekväm film, men ack så viktig den är. Filmen skildrar inte enbart ett övergrepp utan också utnyttjandet av en persons utsatthet och hur man kan vända de till sin egen fördel. Filmen känns både aktuell och smart skriven. Idrottsvärlden är lite som ett svart hål när det kommer till den här typen av händelser, vilket också ger filmen en extra tyngd. 

Noée Abita är helt fantastisk i sin huvudroll och bär filmen på sin axlar. Trots sin ringa ålder lyser hon starkt i varje scen och visar upp en stor bredd. Tycker även att samspelet med Jérémie Renier är starkt, som även han gör en bra insats i en svår roll. 


Det som först fångar mitt intresse är det vackra fotot, snölandskapet och mörkret passar mycket väl in i historien. Scenerna vid själva åkandet är även de fartfyllda och ger storyn den energi som behövs. Musiken är även den snyggt producerat som ger den där lilla extra nerven. Historien i sig tar sin tid på sig att bygga upp till den hemska händelsen. För att helt få effekt så blir det en del grafiska scener som är smärtsamma, men nödvändiga för historien. Regissören har valt att utforska både de psykologiska och fysiska aspekterna kring den unga flickans liv. På det sättet får man en större förståelse kring huvudpersonens känslor och val senare i filmen.


Slalom har lyckats skapa en bra grund och ger tittaren en gedigen upplevelse. MEN jag tycker att regissören hade kunnat våga ta ut svängarna mer. Jag hade önskat att det hela blev än mer intensivt och kanske låtit musiken ta större plats. Till och med låtit skildringen få blir mer konfliktsökande. För fram mot slutet så blir jag lite besviken. Det är inget dåligt slut. Personligen så hade jag dock velat ha en mer explosiv avslutning. Nu blir det kraftfullt på sitt sätt men när filmen är färdig så lyfter det inte helt för mig, det når inte till nästa nivå.


När allt är sagt och gjort så står sig Slalom stark i genren. Det är tekniskt snyggt på många plan och det är en vass långfilmsdebut från Charlène Favier som lovar gott inför framtiden. På det stora hela så är det här en mycket sevärd film, men den får mig inte att känna så mycket som jag önskat. Betyget landar på en stark 3a med chans på höjning vid en omtitt. 

4 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
4 - Musik
4 - Foto
-----------
Totalt: 18

Betyg: ✅✅✅➕


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Filmåret 2007: Topp 10

Topp 10 - 2007 Filmåret 2007 visar sig vara en riktig höjdare. Här finns det en härlig bredd med många toppar. Det bjuds på mycket känslor och upplevelser som verkligen etsar sig fast. Listan var en utmaning att sammanställa där många slagkraftiga titlar slogs om platserna. Det blev en kamp om ett par platser där några försvann och bytte position i sista sekund. Magkänslan får som alltid en huvudroll på sådana här listor. Summeringen blir: ett av mina bästa filmår, som levererar flera minnesvärda cinematiska upplevelser.  På topp tio återfinns filmer från: 7 - USA  3 - Storbritannien 10.  Lars and the Real Girl   (Craig Gillespie) En förvirrad ung man inleder ett okonventionellt förhållande med en docka som han hittar på internet.  Ryan Gosling är toppen. Filmen i sig är också riktigt stark där många intressanta ämnen bearbetas och framförs på ett underhållande sätt. Det finns definitivt en förkärlek från min sida till små filmer som lyckas leverera stora känslo...

Filmåret 2008: Topp 10

Topp 10 - 2008 Filmåret 2008 visar sig vara en riktig höjdare. Här finns det en härlig bredd med många toppar. Det bjuds på mycket känslor och upplevelser som verkligen etsar sig fast. Listan var en utmaning att sammanställa där många slagkraftiga titlar slogs om platserna. Det blev en kamp om ett par platser där några försvann och bytte position i sista sekund. Magkänslan får som alltid en huvudroll på sådana här listor. Summeringen blir: ett starkt filmår som levererar flera minnesvärda cinematiska upplevelser.  På topp tio återfinns filmer från: 4 USA  3 Storbritannien 1 Sverige 1 Tyskland 1 Israel 10. Die Welle / The Wave   (Dennis Gansel) En gymnasielärare som leder ett projekt om diktaturer tar till ett okonventionellt knep. Han och eleverna startar själva en fascistisk rörelse. Det dröjer dock inte länge innan det urartar och rörelsen börjar leva sitt eget liv. Välgjord och gripande drama som både provocerar samt väcker starka känslor. Har alltid gillat tysk film o...

Serie: Fleabag

Titel: Fleabag Land: Storbritannien Regi: Harry Bradbeer Manus: Phoebe Waller-Bridge Genre: Komedi / Drama År: 2016 - 2019 Säsonger: 2 // Avsnitt: 12 I rollerna: Phoebe Waller-Bridge, Sian Clifford, Andrew Scott, Olivia Colman, Bill Peterson Fleabag är en frisinnad, arg och förvirrad ung kvinna i London. Livets utmaningar smälter samman medan historien fylls med en ström av interaktioner där diverse familjemedlemmar, ragg och oväntade möten avlöser varandra. En tydligt återkommande kännetecken i episoderna är när  huvudkaraktären bryter den fjärde väggen för att ge utläggning, interna monologer och en löpande interaktion med publiken.  “Being proper and sweet and nice and pleasing is a fucking nightmare. It’s exhausting.” Seriens skapare Phoebe Waller-Bridge (Spelar i huvudrollen) har även skrivit manuset där hennes soloshow från Edinburgh Fringe Festival är största inspiration. Psykisk ohälsa, familjerelationer, sex, religion och identitetssökande är några återkommande ...