Fortsätt till huvudinnehåll

Julkalender lucka 13: ÜberWeihnachten / Over Christmas



Genre: Komedi / Romantik / Drama
Land: Tyskland
År: 2020
Regi: Tobi Baumann
I rollerna: Luke Mockridge, Seyneb Saleh, Johanna Gastdorf, Rudolf Kowalski, Lucas Reiber

Bastian återvänder hem till sina föräldrar under julen, en mindre by utanför Berlin. Där får han snabbt reda på hemligheter och överraskningar som ska komma att förändra årets julfirande för alltid. 


Livet i Berlin har inte riktigt gått som Bastian tänkt sig. Han har inte kommit över sin exflickvän Fine och han är trött på sitt jobb på en kundtjänst. Under tiden drömmer han att bli musiker men är för feg och vågar inte gå på sin audition. De krossade drömmarna gör att han aktivt undvikt sin familj under året, men bestämmer sig ändå till slut att åka dit över julen. När han väl kommer dit får han reda på att hans bror är tillsammans med exflickvännen Fine. Han blir minst sagt arg och som inte det var grädde på moset så beter hans föräldrar sig konstigt, de är någonting som inte stämmer. 


Netflix satsningar kommer i en sådan stor mängd att man inte höjer på ögonbrynen längre. Men säga vad man vill om streaming tjänsten så är det kul att icke engelskspråkiga produktioner får ett större genomslag. När jag då hittade denna tyska julfilm så blev jag lite nyfiken. Tyskland är i mina ögon ett underskattat produktionsland, många av mina favoritfilmer är faktiskt tyska. MEN det ska påpekas att det här är en miniserie vilket syns på resultatet. 

Historien börjar bra och man får följa Bastian i Berlin där det märks att han är vilsen och försöker leva upp till någonting han inte är. Men det är först när han kommer hem till sina föräldrar som det hela trappas upp. Det ska påpekas att manuset i sig inte är något nyskapande, dysfunktionella familjer och stridigheter kring jul har man sett förr. Tankarna förs ofrånkomligt till Tomten är far till alla barnen men betydligt mindre dramatisk och grov. 


Serien består av tre avsnitt och ska man vara ärlig så hade det hela lätt kunnat komprimeras till en spelfilm. Då hade nog story blivit mer intensiv och fått en att känna mer. Nu blir det nämligen framåt sista avsnittet lite utdraget. Det hela börjar dock väldigt bra och jag gillar stilen, både humorn samt de små "dröm sekvenserna" är faktiskt härliga. Musiken passar fint in och fotot är även starkt med tanke på produktionen. Filmens styrka är i mitt tycke hur väl man porträtterar de situationer och prestigen som kan uppstå i familjer. 

Det som börjar både härligt och roligt blir ju längre tiden går både förutsägbart samt otroligt klyschigt. Som många andra titlar i genren så går det att räkna ut hur det ska gå och vad som ska hända, lite för tidigt. Jag är faktiskt inte alls förtjust i slutet där det hela går både för snabbt och alla förlåter samt glömmer allt för enkelt. Här hade jag föredragit att regissören skulle utmanat storyn lite mer och vågat ge den en annan riktning mot slutet. 


Men på det stora hela så var det här trots allt en mysig julfilms nykomling för min del. Sammantaget så är det en trevlig liten miniserie som trots allt är sevärd och ger ett härligt instick bland alla engelskspråkiga filmer. Betyget landar på en stabil 3a varken mer eller mindre. 

3 - Skådespelare 
3 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
-----------
Totalt: 15

Betyg: ✅✅✅

Betyg julkänsla:🎅🎅➕

Inte så pjåkig julkänsla faktiskt. Det är också lite idylliskt i den tyska småstadsbygden som ger en härlig inramning. Själva familjesituationen är också den bra och ger sken av hur julen kan utspela sig. Men fokuset går ifrån julen lite efter ett tag och det landar på två starka tomtar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Filmåret 2007: Topp 10

Topp 10 - 2007 Filmåret 2007 visar sig vara en riktig höjdare. Här finns det en härlig bredd med många toppar. Det bjuds på mycket känslor och upplevelser som verkligen etsar sig fast. Listan var en utmaning att sammanställa där många slagkraftiga titlar slogs om platserna. Det blev en kamp om ett par platser där några försvann och bytte position i sista sekund. Magkänslan får som alltid en huvudroll på sådana här listor. Summeringen blir: ett av mina bästa filmår, som levererar flera minnesvärda cinematiska upplevelser.  På topp tio återfinns filmer från: 7 - USA  3 - Storbritannien 10.  Lars and the Real Girl   (Craig Gillespie) En förvirrad ung man inleder ett okonventionellt förhållande med en docka som han hittar på internet.  Ryan Gosling är toppen. Filmen i sig är också riktigt stark där många intressanta ämnen bearbetas och framförs på ett underhållande sätt. Det finns definitivt en förkärlek från min sida till små filmer som lyckas leverera stora känslo...

Filmåret 2008: Topp 10

Topp 10 - 2008 Filmåret 2008 visar sig vara en riktig höjdare. Här finns det en härlig bredd med många toppar. Det bjuds på mycket känslor och upplevelser som verkligen etsar sig fast. Listan var en utmaning att sammanställa där många slagkraftiga titlar slogs om platserna. Det blev en kamp om ett par platser där några försvann och bytte position i sista sekund. Magkänslan får som alltid en huvudroll på sådana här listor. Summeringen blir: ett starkt filmår som levererar flera minnesvärda cinematiska upplevelser.  På topp tio återfinns filmer från: 4 USA  3 Storbritannien 1 Sverige 1 Tyskland 1 Israel 10. Die Welle / The Wave   (Dennis Gansel) En gymnasielärare som leder ett projekt om diktaturer tar till ett okonventionellt knep. Han och eleverna startar själva en fascistisk rörelse. Det dröjer dock inte länge innan det urartar och rörelsen börjar leva sitt eget liv. Välgjord och gripande drama som både provocerar samt väcker starka känslor. Har alltid gillat tysk film o...

Serie: Fleabag

Titel: Fleabag Land: Storbritannien Regi: Harry Bradbeer Manus: Phoebe Waller-Bridge Genre: Komedi / Drama År: 2016 - 2019 Säsonger: 2 // Avsnitt: 12 I rollerna: Phoebe Waller-Bridge, Sian Clifford, Andrew Scott, Olivia Colman, Bill Peterson Fleabag är en frisinnad, arg och förvirrad ung kvinna i London. Livets utmaningar smälter samman medan historien fylls med en ström av interaktioner där diverse familjemedlemmar, ragg och oväntade möten avlöser varandra. En tydligt återkommande kännetecken i episoderna är när  huvudkaraktären bryter den fjärde väggen för att ge utläggning, interna monologer och en löpande interaktion med publiken.  “Being proper and sweet and nice and pleasing is a fucking nightmare. It’s exhausting.” Seriens skapare Phoebe Waller-Bridge (Spelar i huvudrollen) har även skrivit manuset där hennes soloshow från Edinburgh Fringe Festival är största inspiration. Psykisk ohälsa, familjerelationer, sex, religion och identitetssökande är några återkommande ...