Fortsätt till huvudinnehåll

Tema: Klassiska monsterfilmer 1

Det är dags för ett spännande tema här på bloggen. Jag kommer att publicera fem stycken recensioner av klassiska monsterfilmer/skräckfilmer. Andra recensioner kommer naturligtvis att publiceras parallellt för er som vill läsa om annat, var inte oroliga. Temat har ingen tidsgräns utan när jag skrivit om de utvalda filmerna så är temat klart. Först ut är kanske den mest välkända av alla; Frankenstein.

(1931, James Whale)

Dr Frankenstein är en besatt vetenskapsman och han vill skapa ett nytt liv utifrån andra människors döda kroppsdelar. En stormig kväll lyckas han med sitt experiment. Det han inte vet är att han av misstag försett skapelsen med en kriminell hjärna.


Jag var faktiskt lite spänd inför att börja kolla på dessa klassiker. Det finns en spännande och mystisk anda som vilar över dem. Någonting du som tittare bör veta innan filmen börjar är att det inte är en skräckfilm som går att jämföra med nutidens. Tekniken och kunskapen som finns idag fanns inte att tillgå då. Är det negativt? Nej inte alls, men självklart ser förutsättningarna annorlunda ut. Det här är ingen film som suger tag i en eller som kommer att göra dig sömnlös. MEN och ett stort MEN, är att den är otroligt välgjord samt härligt läskig på sitt egna sätt.


Jag gillar skarpt att James Whale valt att inleda filmen med en prolog där Edward Van Sloan varnar tittarna att de kan bli chockerade. Det känns innovativt och gör att inledningen sticker ut. Colin Clive gör ett bra jobb som Dr.Frankenstein och levererar ett känt härligt citat "I'ts Alive! It's Alive!". Han ger en trovärdig bild av en vetenskapsman som balanserar mellan galenskap och verklighet. Men jag vill gärna lyfta fram Dwight Frye (Igor) som överraskade på mig med sin kroppshållning och sitt minspel.

Filmens höjdpunkt går dock inte att komma ifrån, det är Boris Karloff (Monstret). Jag förstår nu varför kultstatusen kring honom finns idag och varför han fick chansen att spela fler monster. Karloff har nämligen en otrolig aura över sig och är fantastisk i att förmedla en känsla helt utan dialog. Det ska även lyftas fram att sminkningen är otroligt bra och tidlös.


Det som charmade mig mest med den här filmen är scenografin och fotot. Trots att filmen släpptes 1931 så är den otroligt vacker att kolla på. Scenen med monstret och den lilla flickan är nästan poetisk. Sedan tidigare är jag svag för svartvita filmer, här får man verkligen valuta för pengarna. Det finns de som säger att svartvitt aldrig går ur tiden, det håller jag verkligen med om. Manuset är kanske det som lämnar lite att önska. Speltiden på 70 minuter är självklart en bidragande orsak till att det ibland blir forcerat och karaktärsutvecklingen är lite svag. Slutet hade också tunnats göra bättre, slutscenen hade faktiskt kunnat klippas bort helt.


Frankenstein har inspirerat mängder av filmer med sin stil. Det är svårt att argumentera bort att jag precis sett en riktig klassiker. På det stora hela bjuds tittaren på en vacker och lagom läskig stund. Jag ser gärna om denna monsterfilm och det är alltid ett gott tecken även om det inte riktigt når högsta betyget. Snubblande nära är dock en fin början på ett spännande tema.

Betyg: ✅✅✅✅

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Filmåret 2007: Topp 10

Topp 10 - 2007 Filmåret 2007 visar sig vara en riktig höjdare. Här finns det en härlig bredd med många toppar. Det bjuds på mycket känslor och upplevelser som verkligen etsar sig fast. Listan var en utmaning att sammanställa där många slagkraftiga titlar slogs om platserna. Det blev en kamp om ett par platser där några försvann och bytte position i sista sekund. Magkänslan får som alltid en huvudroll på sådana här listor. Summeringen blir: ett av mina bästa filmår, som levererar flera minnesvärda cinematiska upplevelser.  På topp tio återfinns filmer från: 7 - USA  3 - Storbritannien 10.  Lars and the Real Girl   (Craig Gillespie) En förvirrad ung man inleder ett okonventionellt förhållande med en docka som han hittar på internet.  Ryan Gosling är toppen. Filmen i sig är också riktigt stark där många intressanta ämnen bearbetas och framförs på ett underhållande sätt. Det finns definitivt en förkärlek från min sida till små filmer som lyckas leverera stora känslo...

Filmåret 2008: Topp 10

Topp 10 - 2008 Filmåret 2008 visar sig vara en riktig höjdare. Här finns det en härlig bredd med många toppar. Det bjuds på mycket känslor och upplevelser som verkligen etsar sig fast. Listan var en utmaning att sammanställa där många slagkraftiga titlar slogs om platserna. Det blev en kamp om ett par platser där några försvann och bytte position i sista sekund. Magkänslan får som alltid en huvudroll på sådana här listor. Summeringen blir: ett starkt filmår som levererar flera minnesvärda cinematiska upplevelser.  På topp tio återfinns filmer från: 4 USA  3 Storbritannien 1 Sverige 1 Tyskland 1 Israel 10. Die Welle / The Wave   (Dennis Gansel) En gymnasielärare som leder ett projekt om diktaturer tar till ett okonventionellt knep. Han och eleverna startar själva en fascistisk rörelse. Det dröjer dock inte länge innan det urartar och rörelsen börjar leva sitt eget liv. Välgjord och gripande drama som både provocerar samt väcker starka känslor. Har alltid gillat tysk film o...

Serie: Fleabag

Titel: Fleabag Land: Storbritannien Regi: Harry Bradbeer Manus: Phoebe Waller-Bridge Genre: Komedi / Drama År: 2016 - 2019 Säsonger: 2 // Avsnitt: 12 I rollerna: Phoebe Waller-Bridge, Sian Clifford, Andrew Scott, Olivia Colman, Bill Peterson Fleabag är en frisinnad, arg och förvirrad ung kvinna i London. Livets utmaningar smälter samman medan historien fylls med en ström av interaktioner där diverse familjemedlemmar, ragg och oväntade möten avlöser varandra. En tydligt återkommande kännetecken i episoderna är när  huvudkaraktären bryter den fjärde väggen för att ge utläggning, interna monologer och en löpande interaktion med publiken.  “Being proper and sweet and nice and pleasing is a fucking nightmare. It’s exhausting.” Seriens skapare Phoebe Waller-Bridge (Spelar i huvudrollen) har även skrivit manuset där hennes soloshow från Edinburgh Fringe Festival är största inspiration. Psykisk ohälsa, familjerelationer, sex, religion och identitetssökande är några återkommande ...