Fortsätt till huvudinnehåll

Torsdagsfilmen: Young Frankenstein

Genre: Komedi
Land: USA
År: 1974
Regi: Mel Brooks
I rollerna: Gene Wilder, Marty Feldman, Peter Boyle, Teri Garr, Gene Hackman

En amerikansk sonson till den ökände vetenskapsmannen vill inte känna sig vid sin farfaders historia. Men när han plötsligt får ärva farfaders gamla slott i Transylvanien börjar saker och ting sakta att förändras. 


Dr. Frederick Frankenstien arbetar på en skola där han är hjärnexpert. Men det kända namnet gör sig ofta påmint och han påpekar då att det uttalas "Fronkensteen" och inte Frankenstein. Frustrerad över sin historia tackar han ja till en inbjudan som tar honom till det ökända Transylvaninen. Väl på plats förnekar han alla de kopplingar som finns till honom. Saker och ting tar dock en helt annan vändning när han dras in i historien. På slottet träffar han den originella personalen - den puckelryggiga Igor, laboratorieassistenten Inga och den skräckinjagande Frau Blücher. 

Förfadern till parodier och crazy-comedy får man väl ändå säga att Mel Brooks är. Hans tydliga typ av humor och mycket slap-stick gör att man genast känner igen hans produktioner. I ärlighetens namn så är många av hans filmer ojämna och har kanske inte helt åldrats med värdighet. MEN det här är ett undantag och utan tvekan hans klart bästa verk. 


Jag växte upp med den här filmen, minns att jag såg den med min pappa när jag kanske var en aning för liten. Anledningen att jag var lite för liten var för att jag inte riktigt förstod alla skämten men skrattade ofta till det fysiska. När jag nu ser den i vuxen ålder så är den verkligen fantastisk. Jag kommer på mig själv med att skratta högt rakt ut och det är inte vanligt att filmer lyckas med detta. En framgångskälla är ju helt klart kemin mellan Wilder och Feldman. De är helt magiska ihop och det känns som båda är gjorda för just de här två rollerna. Dialogen är bitvis genialisk i sin enkelhet och det märks att Gene Wilder varit med och skrivit manuset.

Inga: Werewolf!
Dr. Frederick Frankenstein: Werewolf?
Igor: There.
Dr. Frederick Frankenstein: What?
Igor: There, wolf. There, castle.
Dr. Frederick Frankenstein: Why are you talking that way?
Igor: I thought you wanted to.
Dr. Frederick Frankenstein: No, I don't want to. 
Igor: (Shrugs) Suit yourself. I'm easy. 


Det är ett smart drag att ta en klassisk filmatisering som grund och göra det till sitt eget samtidigt som man gör en hyllning. Manuset är välskrivet och påhittigt, det var faktiskt nominerat till en oscar för just det. Filmen har även ett bra tempo där det finns roliga doser hela tiden. Speciellt första halvan av filmen är riktigt stark, den tappar lite mot slutet när det blir nåt sidospår för mycket. En annan sak som sticker ut är fotot, här har man verkligen lyckats och rekonstruktionen av den klassiska miljön känns genuin. Användningen av det svartvita fotot är också det ett genidrag som gör att filmen blir både trogen till sin föregångare och estetiskt tilltalande. 

Överlag så är det starka prestationer och den komiska tajmingen är spot on. Det är kul att se Gene Hackman som den blinda ensamma mannen, hela det paritet är otroligt roligt. Men visst är det här en stor Gene Wilder show, han känns så självklar i sin roll som den galna professorn. 


Vad får man om man blandar en härlig story med smart skriven humor? Jo en komedi som blir tidlös och otroligt rolig. Det här är en film som är värd att se både en och två gånger. Jag hoppas att fler delger den här pärlan till kommande generationer för den är värd att bli ihågkommen som en av de bästa komedierna som gjorts. 

4 - Skådespelare
4 - Handling
5 - Känsla
4 - Musik
4 - Foto
-----------
Totalt: 21

Betyg: ✅✅✅✅➕

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Filmåret 2007: Topp 10

Topp 10 - 2007 Filmåret 2007 visar sig vara en riktig höjdare. Här finns det en härlig bredd med många toppar. Det bjuds på mycket känslor och upplevelser som verkligen etsar sig fast. Listan var en utmaning att sammanställa där många slagkraftiga titlar slogs om platserna. Det blev en kamp om ett par platser där några försvann och bytte position i sista sekund. Magkänslan får som alltid en huvudroll på sådana här listor. Summeringen blir: ett av mina bästa filmår, som levererar flera minnesvärda cinematiska upplevelser.  På topp tio återfinns filmer från: 7 - USA  3 - Storbritannien 10.  Lars and the Real Girl   (Craig Gillespie) En förvirrad ung man inleder ett okonventionellt förhållande med en docka som han hittar på internet.  Ryan Gosling är toppen. Filmen i sig är också riktigt stark där många intressanta ämnen bearbetas och framförs på ett underhållande sätt. Det finns definitivt en förkärlek från min sida till små filmer som lyckas leverera stora känslo...

Filmåret 2008: Topp 10

Topp 10 - 2008 Filmåret 2008 visar sig vara en riktig höjdare. Här finns det en härlig bredd med många toppar. Det bjuds på mycket känslor och upplevelser som verkligen etsar sig fast. Listan var en utmaning att sammanställa där många slagkraftiga titlar slogs om platserna. Det blev en kamp om ett par platser där några försvann och bytte position i sista sekund. Magkänslan får som alltid en huvudroll på sådana här listor. Summeringen blir: ett starkt filmår som levererar flera minnesvärda cinematiska upplevelser.  På topp tio återfinns filmer från: 4 USA  3 Storbritannien 1 Sverige 1 Tyskland 1 Israel 10. Die Welle / The Wave   (Dennis Gansel) En gymnasielärare som leder ett projekt om diktaturer tar till ett okonventionellt knep. Han och eleverna startar själva en fascistisk rörelse. Det dröjer dock inte länge innan det urartar och rörelsen börjar leva sitt eget liv. Välgjord och gripande drama som både provocerar samt väcker starka känslor. Har alltid gillat tysk film o...

Serie: Fleabag

Titel: Fleabag Land: Storbritannien Regi: Harry Bradbeer Manus: Phoebe Waller-Bridge Genre: Komedi / Drama År: 2016 - 2019 Säsonger: 2 // Avsnitt: 12 I rollerna: Phoebe Waller-Bridge, Sian Clifford, Andrew Scott, Olivia Colman, Bill Peterson Fleabag är en frisinnad, arg och förvirrad ung kvinna i London. Livets utmaningar smälter samman medan historien fylls med en ström av interaktioner där diverse familjemedlemmar, ragg och oväntade möten avlöser varandra. En tydligt återkommande kännetecken i episoderna är när  huvudkaraktären bryter den fjärde väggen för att ge utläggning, interna monologer och en löpande interaktion med publiken.  “Being proper and sweet and nice and pleasing is a fucking nightmare. It’s exhausting.” Seriens skapare Phoebe Waller-Bridge (Spelar i huvudrollen) har även skrivit manuset där hennes soloshow från Edinburgh Fringe Festival är största inspiration. Psykisk ohälsa, familjerelationer, sex, religion och identitetssökande är några återkommande ...