Fortsätt till huvudinnehåll

Fredagsfilmen: Lågor i dunklet

Genre: Drama/Thriller
Land: Sverige
År: 1942
Regi: Hasse Ekman
I rollerna: Stig Järrel, Edvin Adolphson, Inga Tidblad, Hasse Ekman

Den nygifte läraren Birger har det bra med sin nya fru och jobb. Men gradvis börjar äktenskapets förstöras och hela hans vardag rasar samman när han förtiger den chockerande sanningen om vilken sorts människa han egentligen är. 


Det är någonting fel på Stig det säger till och med hans egen mamma. Med tudelad sorg och lättnad över sin dominanta mammas död börjar han nu sitt fria nya liv. Han träffar den oskuldsfulla flickan Eva och det blir förälskade. Livet leker och allting ser ut att gå i hamn för Birger. Det hela raserar dock sakta när Rolf kommer tillbaka till skolan efter sommaren, han är sedan tidigare kär i Eva. Avundsjukan och hanteringen av hans egna demoner väcker en sida hos Stig som han alltid haft inom sig, en mörk ondsint sida. Det hela blir nu en kamp för liv och död. 

När filmen kom 1942 så skapade den stora rubriker och det blev ett stort censurrabalder. Ämnet pyromani va ytterst känsligt då det under den här tiden rasade anlagda bränder i landet. Den där uppskrämda känslan tycker jag man känner av och det är en av filmens största styrkor. Ur ett thriller perspektiv så tycker jag man lyckas väl med att bygga upp en kuslig atmosfär där Stig Järrel gör ett fantastiskt porträtt som förövaren. 


Storyn svänger fram och tillbaka där man får följa de tre huvudpersonerna ur olika perspektiv. Det skapar en helhet men saknar en mer fördjupning på vissa karaktärer. Varför utagerar Stig sig med just eld? Vad är det som gjort att han blivit pyroman från början? Det finns alltså vissa bitar av manuset som jag hade velat utveckla men med en speltid på 92 min så tycker jag ändå att resultatet är tillfredställande. Det blir aldrig direkt rörigt och storyn har en röd tråd, slutet är även det stabilt och effektfullt. Men det är någonting som saknas för att jag verkligen ska bli helt såld.

Ekman lyckas på ett bra sätt visa de psykologiska aspekterna och vad avundsjuka kan göra med människan. På det viset känns produktionen osvensk och jag tror säkert att filmen skapade en stor skräck hos publiken när det begav sig. De paralleller som drogs till Hitchcock tycker jag verkligen är rättfärdiga då många av filmerna håller hög internationell klass.


Det kryllar inte av svenska gamla thrillers så det här var en frisk fläkt för min del. Jag blev inte golvad, men jag var absolut nöjd med det jag såg. Framförallt va det fint att få se Stig Järrel briljera. Men mer än så blev inte riktigt intrycket för egen del, så betyget stannar på en stabil trea. 

4 - Skådespelare
3 - Handling
4 - Känsla
2 - Musik
3 - Foto
-----------
Totalt: 16

Betyg: ✅✅✅

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Filmåret 2007: Topp 10

Topp 10 - 2007 Filmåret 2007 visar sig vara en riktig höjdare. Här finns det en härlig bredd med många toppar. Det bjuds på mycket känslor och upplevelser som verkligen etsar sig fast. Listan var en utmaning att sammanställa där många slagkraftiga titlar slogs om platserna. Det blev en kamp om ett par platser där några försvann och bytte position i sista sekund. Magkänslan får som alltid en huvudroll på sådana här listor. Summeringen blir: ett av mina bästa filmår, som levererar flera minnesvärda cinematiska upplevelser.  På topp tio återfinns filmer från: 7 - USA  3 - Storbritannien 10.  Lars and the Real Girl   (Craig Gillespie) En förvirrad ung man inleder ett okonventionellt förhållande med en docka som han hittar på internet.  Ryan Gosling är toppen. Filmen i sig är också riktigt stark där många intressanta ämnen bearbetas och framförs på ett underhållande sätt. Det finns definitivt en förkärlek från min sida till små filmer som lyckas leverera stora känslo...

Filmåret 2008: Topp 10

Topp 10 - 2008 Filmåret 2008 visar sig vara en riktig höjdare. Här finns det en härlig bredd med många toppar. Det bjuds på mycket känslor och upplevelser som verkligen etsar sig fast. Listan var en utmaning att sammanställa där många slagkraftiga titlar slogs om platserna. Det blev en kamp om ett par platser där några försvann och bytte position i sista sekund. Magkänslan får som alltid en huvudroll på sådana här listor. Summeringen blir: ett starkt filmår som levererar flera minnesvärda cinematiska upplevelser.  På topp tio återfinns filmer från: 4 USA  3 Storbritannien 1 Sverige 1 Tyskland 1 Israel 10. Die Welle / The Wave   (Dennis Gansel) En gymnasielärare som leder ett projekt om diktaturer tar till ett okonventionellt knep. Han och eleverna startar själva en fascistisk rörelse. Det dröjer dock inte länge innan det urartar och rörelsen börjar leva sitt eget liv. Välgjord och gripande drama som både provocerar samt väcker starka känslor. Har alltid gillat tysk film o...

Serie: Fleabag

Titel: Fleabag Land: Storbritannien Regi: Harry Bradbeer Manus: Phoebe Waller-Bridge Genre: Komedi / Drama År: 2016 - 2019 Säsonger: 2 // Avsnitt: 12 I rollerna: Phoebe Waller-Bridge, Sian Clifford, Andrew Scott, Olivia Colman, Bill Peterson Fleabag är en frisinnad, arg och förvirrad ung kvinna i London. Livets utmaningar smälter samman medan historien fylls med en ström av interaktioner där diverse familjemedlemmar, ragg och oväntade möten avlöser varandra. En tydligt återkommande kännetecken i episoderna är när  huvudkaraktären bryter den fjärde väggen för att ge utläggning, interna monologer och en löpande interaktion med publiken.  “Being proper and sweet and nice and pleasing is a fucking nightmare. It’s exhausting.” Seriens skapare Phoebe Waller-Bridge (Spelar i huvudrollen) har även skrivit manuset där hennes soloshow från Edinburgh Fringe Festival är största inspiration. Psykisk ohälsa, familjerelationer, sex, religion och identitetssökande är några återkommande ...