Fortsätt till huvudinnehåll

Tisdagsfilmen: Medan Porten Var Stängd

Genre: Drama
Land: Sverige
År: 1946
Regi: Hasse Ekman
I rollerna: Tollie Zellman, Hasse Ekman, Gunnar Björnstrand, Hjördis Pettersson, Stig Järrel

I ett hyreshus på Kavallerigatan 7 bor ett antal människor med olika levnadsöden. I form av olika episoder får vi se vad som händer dem under en natt. 


Under kvällens gång får man lära känna flera olika personer som bor i huset; Cora Anker, en avdankad gammal aktris som inte längre kan få några roller. Hugo Sjöwall, en rentier och äldre herre som lever misär men som inte vill att någon ska märka det. Marianne Sahlén, en nyskild flygvärdinna som är ganska olycklig men som är fast besluten att leva utan inblandning av äkta män. Bojan Olsson, en prostituerad kvinna som noggrant bokför sina förtjänster för att så småningom kunna skapa ett nytt liv. Där bor också friherren och storgodsägaren von Breda som har mycket pengar men väldigt lite sympati. 

Som många gånger tidigare så var Hasse Ekman originell och här känns återigen produktionen klanderfri. Fotot är nämligen helt fantastiskt, jag menar från första till sista scenen så hajar man till av hur snyggt det är att kolla på.


Det här med att använda sig av episoder gör att storyn får ett rappt tempo och det är härligt med en så stor gedigen ensemble av duktiga skådespelare. Filmen känns nyskapande och i klass med andra stora Hollywood produktioner. Det märks också att Ekman vid den här tiden hade en hög status då nästan hela skådespelareliten är samlad. När jag läste på lite så var mottagandet också varmt där få hade sett nåt liknande inom svensk filmindustri.

Episoderna är alla jämnstarka och det är inte någon som direkt sticker ut. Det är även många karaktärer vilket till en början är spännande men som i slutändan blir lite för rörigt och det är svårt att helt bry sig om alla. Ja hela filmen känns lite kort och man hade gärna haft en speltid på kanske 20 minuter till för att utveckla vissa karaktärer samt historier mer.


Första halvan av filmen är den starkaste, då skildras vanliga människor med deras drömmar och öden. Sen sänks filmen lite när handlingarna börjar bli mer forcerade, alltså att det måste hända någonting mer dramatiskt. Vilket också blir påtagligt i slutet då allting känns lite förhastat och hade som jag sa innan kanske behövt fördjupas mer. Därför tror jag att helhetskänslan faktiskt hade blivit bättre om man hade stannat på den tråden att mer spela på det vardagliga och enkla. Ibland stämmer ju uttrycket "less is more". Däremot så finns det en härlig känsla filmen igenom där det är ett smart drag att det utspelar sig på en plats, i ett hus. 


Trots att den är ansedd som en av Ekmans främsta så blev jag inte helt tagen med storm vid en första titt. Men jag tar med mig det fantastiska fotot och den coola idén med episoder. Jag tror också att den kan höjas vid en omtitt men som helhet så landar kalaset på en stark trea just nu. 

4 - Skådespelare
3 - Handling
4 - Känsla
2 - Musik
5 - Foto
-----------
Totalt: 18

Betyg: ✅✅✅➕

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Filmåret 2007: Topp 10

Topp 10 - 2007 Filmåret 2007 visar sig vara en riktig höjdare. Här finns det en härlig bredd med många toppar. Det bjuds på mycket känslor och upplevelser som verkligen etsar sig fast. Listan var en utmaning att sammanställa där många slagkraftiga titlar slogs om platserna. Det blev en kamp om ett par platser där några försvann och bytte position i sista sekund. Magkänslan får som alltid en huvudroll på sådana här listor. Summeringen blir: ett av mina bästa filmår, som levererar flera minnesvärda cinematiska upplevelser.  På topp tio återfinns filmer från: 7 - USA  3 - Storbritannien 10.  Lars and the Real Girl   (Craig Gillespie) En förvirrad ung man inleder ett okonventionellt förhållande med en docka som han hittar på internet.  Ryan Gosling är toppen. Filmen i sig är också riktigt stark där många intressanta ämnen bearbetas och framförs på ett underhållande sätt. Det finns definitivt en förkärlek från min sida till små filmer som lyckas leverera stora känslo...

Filmåret 2008: Topp 10

Topp 10 - 2008 Filmåret 2008 visar sig vara en riktig höjdare. Här finns det en härlig bredd med många toppar. Det bjuds på mycket känslor och upplevelser som verkligen etsar sig fast. Listan var en utmaning att sammanställa där många slagkraftiga titlar slogs om platserna. Det blev en kamp om ett par platser där några försvann och bytte position i sista sekund. Magkänslan får som alltid en huvudroll på sådana här listor. Summeringen blir: ett starkt filmår som levererar flera minnesvärda cinematiska upplevelser.  På topp tio återfinns filmer från: 4 USA  3 Storbritannien 1 Sverige 1 Tyskland 1 Israel 10. Die Welle / The Wave   (Dennis Gansel) En gymnasielärare som leder ett projekt om diktaturer tar till ett okonventionellt knep. Han och eleverna startar själva en fascistisk rörelse. Det dröjer dock inte länge innan det urartar och rörelsen börjar leva sitt eget liv. Välgjord och gripande drama som både provocerar samt väcker starka känslor. Har alltid gillat tysk film o...

Serie: Fleabag

Titel: Fleabag Land: Storbritannien Regi: Harry Bradbeer Manus: Phoebe Waller-Bridge Genre: Komedi / Drama År: 2016 - 2019 Säsonger: 2 // Avsnitt: 12 I rollerna: Phoebe Waller-Bridge, Sian Clifford, Andrew Scott, Olivia Colman, Bill Peterson Fleabag är en frisinnad, arg och förvirrad ung kvinna i London. Livets utmaningar smälter samman medan historien fylls med en ström av interaktioner där diverse familjemedlemmar, ragg och oväntade möten avlöser varandra. En tydligt återkommande kännetecken i episoderna är när  huvudkaraktären bryter den fjärde väggen för att ge utläggning, interna monologer och en löpande interaktion med publiken.  “Being proper and sweet and nice and pleasing is a fucking nightmare. It’s exhausting.” Seriens skapare Phoebe Waller-Bridge (Spelar i huvudrollen) har även skrivit manuset där hennes soloshow från Edinburgh Fringe Festival är största inspiration. Psykisk ohälsa, familjerelationer, sex, religion och identitetssökande är några återkommande ...