Fortsätt till huvudinnehåll

Oscarsgalan 2021: Tankar om nomineringarna

Oscarsgalan 2021

2020 har varit ett minst sagt annorlunda år. Någonting som självklart påverkat även filmåret, främst för att biobesöken har uteblivit och de stora blockbuster filmerna inte alls fått samma slagkraft som vanligt. Den 93:e upplagan av Oscarsgalan känns därför mer minimalistisk än någonsin. Många av de riktigt stora namnen i branschen saknas vilket gör att det inte känns riktigt lika glamoröst. I det här fallet så känner jag spontant att det inte är negativt. Fler mindre produktioner har lyfts fram och får ta mer plats än vanligt, någonting som är mycket uppfriskande. Det må ha varit ett filmår som inte varit lika produktivt som tidigare men tycker att juryn stirrat sig lite väl blinda på ett par titlar och missat många filmer som varit kvalitativa under året. 

Det här första inlägget kommer redovisa mina första spontana tankar kring nomineringarna i 12 kategorier. Jag kommer att diskutera valen som gjorts och vilka jag tycker man missat. Men jag kommer inte diskutera och tippa potentiella vinnare, det gör jag istället i ett inlägg närmare själva galan som går av stapeln den 26 april. Så håll till godo med de första tankarna så kommer det mer till er alla längre fram.

Bästa film: 

Saknade nomineringar:

Mina tankar: På det stora hela ett spännande och intressant urval av filmer. Men det är lite tråkigt att de dragit ner på en titel från föregående år. Här fanns det definitivt titlar som förtjänade att bli nominerad som årets bästa film. För min egen del så känns det som ett väldigt jämnt startfält i år med många bra titlar. Men jag saknade Disney Pixars: Soul som likt med Up gjort ett animerat mästerverk och borde fått en plats även i denna kategorin. Sen saknar jag Druk / Another Round som va en ögonöppnare och hade varit kul med en internationell titel i den här kategorin. Tenet var kanske ”lite” överambitiös men fan vilken filmupplevelse det va, hade lätt kunnat va med här. 

Bästa regi: 
Chloé Zhao (Nomadland)
David Fincher (Mank)
Emerald Fennell (Promising Young Woman)
Lee Isaac Chung (Minari)
Thomas Vinterberg (Druk /Another Round)

Saknade nomineringar:
Florian Zeller (The Father)
Christopher Nolan (Tenet)

Tankar kring nomineringarna: För första gången i historien så är två kvinnor nominerade samtidigt i kategorin vilket känns som en frisk vind, då detta brukar vara en mycket gubbig kategori. Dock ska jag ju erkänna att det inte är den mest spännande kategorin som det brukar vara, många stora namn deltar inte. Men kul att Thomas Vinterberg fick en välförtjänt nominering. Saknar tyvärr Florian Zeller som gjorde storverk av det lågmälda dramat The Father.

Bästa manliga huvudroll: 
Anthony Hopkins (The Father)
Chadwick Boseman (Ma Rainey's Black Bottom)
Gary Oldman (Mank)
Riz Ahmed (Sound of Metal)
Steven Yeun (Minari)

Saknade nomineringar:
Mads Mikkelsen (Druk /Another Round)
Delroy Lindo (Da 5 Bloods)
 Clayne Crawford (The Killing of two Lovers)

Tankar om nomineringarna: FAN! Här här blir jag lite irriterad, Mikkelsen borde varit given här! Lindo var även han riktigt bra och bar filmen på sina axlar. Men det var ett högkvalitativt år med rakt igenom fina och välförtjänta nominerade prestationer. Ville även lyfta fram Crawford som va helt enastående i en liten indie-film. 

Bästa kvinnliga huvudroll:
Carey Mulligan (Promising Young Woman)
Frances McDormand (Nomadland)
Vanessa Kirby (Pieces of a Woman)

Saknade nomineringar:

Tankar om nomineringarna: Roliga nomineringar med uteslutande starka kvinnliga karaktärer. Känns spontant som en betydligt mer spännande kategori än föregående år. Första tanken går till Viola Davis som var oerhört bra i sin roll. Här finns det inget att klaga på. Hade varit kul att se stjärnskotteten Sidney Flanigan och Noée Abita, men det hade varit mer önsketänkande än realitet.

Bästa manliga biroll:
Daniel Kaluuya (Judas and the Black Messiah)
LaKeith Stanfield (Judas and the Black Messiah)
Leslie Odom Jr. (One Night in Miami)
Paul Raci (Sound of Metal)
Sasha Baron Cohen (The Trial of the Chicago 7)

Saknade nomineringar:
Robert Pattinson (The Devil All the Time)
Chadwick Boseman (Da 5 Bloods)

Tankar om nomineringarna: Det är ju otroligt uppenbart varför den egna produktionen valt att marknadsföra Kaluuya som en biroll här, det ökar definitivt chansen till vinst (är ju inte alls en biroll). Bra val förövrigt, men saknar främst Robert Pattinson som jag tyckte va riktigt obehaglig i The Devil All the Time.

Bästa kvinnliga biroll:
Amanda Seyfried (Mank)
Glenn Close (Hillbilly Elegy)
Maria Bakalova (Borat Subsequent Moviefilm)
Olivia Colman (The Father)
Youn Yuh-Jung (Minari)

Saknade nomineringar:
Helena Zengel (News of the World)
Olivia Cooke (Sound of Metal)

Tankar om nomineringarna: Tycker det va synd att Oliva Cooke blev bortglömd här, hon hade förtjänat att vara med. Sen var den tyska lilla flickan i News of the World imponerande bra. Men överlag en helt okej kategori, men känns på det hela lite ljummen. 

Bästa utländska film:
Colectiv (Rumänien)
Quo Vadis, Aida? (Bosnien and Herzegovina)
Shaonian De Ni (Hong Kong)

Filmer som saknas:
Digger (Grekland)
Slalom (Frankrike)

Tankar om nomineringarna: Som jag redan nämnt så tycker jag att Druk / Another Round borde blivit nominerad även i bästa film kategorin, i den här kategorin så sticker den minst sagt ut. Annars så känns nomineringarna lite tråkiga. Quo Vadis, Aida? var inte alls så bra som jag hade hoppats på. Hade gärna sett den mörka och välspelade grekiska dramat Digger här istället. 

Bästa orginalmanus: 

Saknade titlar:

Tankar om nomineringarna: Helt klart bra val som går i fotspåren av bästa film kategorin. Spännande kategori som bjuder på många riktigt välskrivna manus. Har inga direkta invändningar här, men om jag själv hade fått välja hade jag valt att ta med Druk / Another Round och Palm Springs.

Bästa manus på annan förlaga:

Saknade nomineringar:

Tankar om nomineringarna: I'm Thinking of Ending Things var svår och knasig, men manuset var minst sagt väl utfört från sin förlaga. Sen är jag lite svag för The Devil All the Time som fick en riktigt häftig smutsig och mörk ton som jag gillar. Kul att juryn vågat ta in två lättsammare filmer här, men i min mening finns det bara en vinnare. Men det kommer vi till senare. 

Bästa animerade långfilm:

Saknade nomineringar:

Tankar om nomineringarna: Jag förstår inte hur juryn kunde missa The Willoughbys som var både charmig, egensinnig och nytänkande. Annars var det inte så mkt att snacka om. Det är två giganter som sticker ut här Soul och Wolfwalkers som båda är visuella mästerverk.

Bästa foto: 
Erik Messerschmidt (Mank)
Dariusz Wolski (News of the World
Joshua James Richards (Nomadland)
Phedon Papamichael (The Trial of the Chicago 7)

Saknade nomineringar:
Giorgos Karvelas (Digger)
Newton Thonas Sigel (Da 5 Bloods)

Tankar om nomineringarna: Det här är ju en genre som på senare år har blivit en stor personlig favorit för mig. ÄLSKAR när fotot (Cinematography) bjuder på en visuell upplevelse utöver det vanliga. Tycker juryn valt ut bra förutom The Trial of the Chicago 7 som inte alls hade något spännande foto. Hade hellre sett Da 5 Bloods här eller varför inte min personliga favorit Digger.

Bästa orginalmusik:
Terence Blanchard (Da 5 Bloods)
Trent Reznor & Atticus Ross (Mank)
Emile Mosseri (Minari)
James Newton Howard (News of the World)
Trent Reznor, Atticus Ross & Jon Batiste (Soul

Saknade kompositörer:
Ludwig Göransson (Tenet)
Alexandre Desplat (The Midnight Sky)

Tankar om nomineringarna: Ursäkta!! Men hur kunde Ludwig Göransson (Tenet) inte få en nominering???? Magisk filmmusik som verkligen lyfte filmen. Annars blev jag otroligt positivt överraskad av musiken i Soul som var riktigt kraftfull på ett subtilt vis. Men på det stora hela ingen kategori som är superintressant i år.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Filmåret 2007: Topp 10

Topp 10 - 2007 Filmåret 2007 visar sig vara en riktig höjdare. Här finns det en härlig bredd med många toppar. Det bjuds på mycket känslor och upplevelser som verkligen etsar sig fast. Listan var en utmaning att sammanställa där många slagkraftiga titlar slogs om platserna. Det blev en kamp om ett par platser där några försvann och bytte position i sista sekund. Magkänslan får som alltid en huvudroll på sådana här listor. Summeringen blir: ett av mina bästa filmår, som levererar flera minnesvärda cinematiska upplevelser.  På topp tio återfinns filmer från: 7 - USA  3 - Storbritannien 10.  Lars and the Real Girl   (Craig Gillespie) En förvirrad ung man inleder ett okonventionellt förhållande med en docka som han hittar på internet.  Ryan Gosling är toppen. Filmen i sig är också riktigt stark där många intressanta ämnen bearbetas och framförs på ett underhållande sätt. Det finns definitivt en förkärlek från min sida till små filmer som lyckas leverera stora känslo...

Filmåret 2008: Topp 10

Topp 10 - 2008 Filmåret 2008 visar sig vara en riktig höjdare. Här finns det en härlig bredd med många toppar. Det bjuds på mycket känslor och upplevelser som verkligen etsar sig fast. Listan var en utmaning att sammanställa där många slagkraftiga titlar slogs om platserna. Det blev en kamp om ett par platser där några försvann och bytte position i sista sekund. Magkänslan får som alltid en huvudroll på sådana här listor. Summeringen blir: ett starkt filmår som levererar flera minnesvärda cinematiska upplevelser.  På topp tio återfinns filmer från: 4 USA  3 Storbritannien 1 Sverige 1 Tyskland 1 Israel 10. Die Welle / The Wave   (Dennis Gansel) En gymnasielärare som leder ett projekt om diktaturer tar till ett okonventionellt knep. Han och eleverna startar själva en fascistisk rörelse. Det dröjer dock inte länge innan det urartar och rörelsen börjar leva sitt eget liv. Välgjord och gripande drama som både provocerar samt väcker starka känslor. Har alltid gillat tysk film o...

Serie: Fleabag

Titel: Fleabag Land: Storbritannien Regi: Harry Bradbeer Manus: Phoebe Waller-Bridge Genre: Komedi / Drama År: 2016 - 2019 Säsonger: 2 // Avsnitt: 12 I rollerna: Phoebe Waller-Bridge, Sian Clifford, Andrew Scott, Olivia Colman, Bill Peterson Fleabag är en frisinnad, arg och förvirrad ung kvinna i London. Livets utmaningar smälter samman medan historien fylls med en ström av interaktioner där diverse familjemedlemmar, ragg och oväntade möten avlöser varandra. En tydligt återkommande kännetecken i episoderna är när  huvudkaraktären bryter den fjärde väggen för att ge utläggning, interna monologer och en löpande interaktion med publiken.  “Being proper and sweet and nice and pleasing is a fucking nightmare. It’s exhausting.” Seriens skapare Phoebe Waller-Bridge (Spelar i huvudrollen) har även skrivit manuset där hennes soloshow från Edinburgh Fringe Festival är största inspiration. Psykisk ohälsa, familjerelationer, sex, religion och identitetssökande är några återkommande ...