Fortsätt till huvudinnehåll

Göteborg Film Festival 2021: Gagarine

 
Titel: Gagarine
Genre: Drama
Land: Frankrike
År: 2020
Regi: Fanny Liatard & Jérémy Trouilh
I rollerna: Alseni Bathily, Lyna Khoudri, Finnegan Oldfield, Farida Rahouadj

I miljonprogramsområdet Cité Gagarine utanför paris bor den 16-årige Yuri i ett av höghusen. Övergiven av sina föräldrar har bostadsområdet och människorna som befolkar det blivit hans familj. När det uppdagas att hela området ska rivas gör han allt för att beslutet ska ändras.


Yuri och hans kompisar börjar sakta men säkert att restaurera upp det slitna höghuset så att kontrollanterna skall godkänna byggnaden. Det blir en kamp mot klockan som visar sig vara förgäves. En efter en tvingas människorna ur sina lägenheter när höghuset som skall rivas. Men för Yuri som inte har någonstans att ta vägen blir det här början på en kamp. Med sitt rymdintresse börjar han inuti de ödelagda huset bygga sin egen värld. På sitt egna sätt så gör han motstånd och han ska slå sin omgivning med häpnad.


Till en början så känns det här som en typisk festival-film. Det är otroligt stilistiskt och temat har en typisk socialrealistiskt karaktär. Som tittare kastats man snabbt in i den världen och får följa vanliga människor, med vanliga problem. Jag gillar fotot och stämningen som byggs upp, de lyckas fånga det spartanska och få det att kännas verklighetstroget. Det slår mig även hur fint musiken passar in och hur väl den ramar in historien. 

Filmens främsta styrka är de den raka berättarformen och det ungdomliga perspektivet. Det skapar en frihet och en lekfullhet som jag gillar. Första halvan av filmen är ungefär så som man väntat sig, men när filmen går in i andra andningen så förändras scenen. Historien blir mer flytande och Yuri går allt mer in i en drömvärld. Just den här biten lyfter inte helt för mig, det är förvisso estetiskt tilltalande men blir för abstrakt för min del. Här hade man gärna fått tona ner den delen för att få huvudstoryn att lyftas fram mer. 


När eftertexten börjar rulla så märks det att det är regissörernas långfilmsdebut. Manuset är kanske lite tunt på sina håll och jag hade gärna utforskat de franska slumområdet lite mer. Trots det så blir jag charmad av huvudkaraktärens inre resa i samband med de bitvis mörka temat. Balansen mellan den politiska kritiken och den livliga världen är det som gör att filmen lyfter i mina ögon. På det stora hela så kanske jag hade förväntat mig mer men jag finner mig ändå tillfreds när filmen är klar.


Det här är en sevärd liten indie-film som bjuder på mycket värme och kärlek till sina drömmar. Inget som golvade mig, men som gav mig en trevlig liten stund. Helt klart sevärd och betyget landar på en stabil 3a . 

3 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
4 - Musik
3 - Foto
-----------
Totalt: 16

Betyg: ✅✅✅

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Filmåret 2007: Topp 10

Topp 10 - 2007 Filmåret 2007 visar sig vara en riktig höjdare. Här finns det en härlig bredd med många toppar. Det bjuds på mycket känslor och upplevelser som verkligen etsar sig fast. Listan var en utmaning att sammanställa där många slagkraftiga titlar slogs om platserna. Det blev en kamp om ett par platser där några försvann och bytte position i sista sekund. Magkänslan får som alltid en huvudroll på sådana här listor. Summeringen blir: ett av mina bästa filmår, som levererar flera minnesvärda cinematiska upplevelser.  På topp tio återfinns filmer från: 7 - USA  3 - Storbritannien 10.  Lars and the Real Girl   (Craig Gillespie) En förvirrad ung man inleder ett okonventionellt förhållande med en docka som han hittar på internet.  Ryan Gosling är toppen. Filmen i sig är också riktigt stark där många intressanta ämnen bearbetas och framförs på ett underhållande sätt. Det finns definitivt en förkärlek från min sida till små filmer som lyckas leverera stora känslo...

Filmåret 2008: Topp 10

Topp 10 - 2008 Filmåret 2008 visar sig vara en riktig höjdare. Här finns det en härlig bredd med många toppar. Det bjuds på mycket känslor och upplevelser som verkligen etsar sig fast. Listan var en utmaning att sammanställa där många slagkraftiga titlar slogs om platserna. Det blev en kamp om ett par platser där några försvann och bytte position i sista sekund. Magkänslan får som alltid en huvudroll på sådana här listor. Summeringen blir: ett starkt filmår som levererar flera minnesvärda cinematiska upplevelser.  På topp tio återfinns filmer från: 4 USA  3 Storbritannien 1 Sverige 1 Tyskland 1 Israel 10. Die Welle / The Wave   (Dennis Gansel) En gymnasielärare som leder ett projekt om diktaturer tar till ett okonventionellt knep. Han och eleverna startar själva en fascistisk rörelse. Det dröjer dock inte länge innan det urartar och rörelsen börjar leva sitt eget liv. Välgjord och gripande drama som både provocerar samt väcker starka känslor. Har alltid gillat tysk film o...

Serie: Fleabag

Titel: Fleabag Land: Storbritannien Regi: Harry Bradbeer Manus: Phoebe Waller-Bridge Genre: Komedi / Drama År: 2016 - 2019 Säsonger: 2 // Avsnitt: 12 I rollerna: Phoebe Waller-Bridge, Sian Clifford, Andrew Scott, Olivia Colman, Bill Peterson Fleabag är en frisinnad, arg och förvirrad ung kvinna i London. Livets utmaningar smälter samman medan historien fylls med en ström av interaktioner där diverse familjemedlemmar, ragg och oväntade möten avlöser varandra. En tydligt återkommande kännetecken i episoderna är när  huvudkaraktären bryter den fjärde väggen för att ge utläggning, interna monologer och en löpande interaktion med publiken.  “Being proper and sweet and nice and pleasing is a fucking nightmare. It’s exhausting.” Seriens skapare Phoebe Waller-Bridge (Spelar i huvudrollen) har även skrivit manuset där hennes soloshow från Edinburgh Fringe Festival är största inspiration. Psykisk ohälsa, familjerelationer, sex, religion och identitetssökande är några återkommande ...