Fortsätt till huvudinnehåll

Tisdagsfilmen: Orca

Titel: Orca
Genre: Drama
Land: Sverige
År: 2020
Regi: Josephine Bornebusch
I rollerna: Josephine Bornebusch, Johan Rheborg, Marie Göranzon, Gustav Lindh, Alba August

11 personer skildras under Covid-19 pandemin och hur de kommunicerar via skärmar. Här fångas deras frustation och problem med att hantera bristen av mänsklig interaktion. 


En son vill hålla sin lidande mors hand och försöker pusha sin bror att ta kontakt med henne. En pappa försöker få vardagslivet att gå ihop medan hans fru är på konferens i Barcelona. En kvinna försöker att hålla uppe sitt influencer liv samtidigt som det kommer fram att hon är gravid. Kärlek växer fram. Konflikter uppstår på distans. Ensamhet tar sin form och sätter allas relationer på prov. Alla personer lever olika men ändå under samma förutsättningar. 

Först och främst hatten av till Josephine Bornebusch som lyckas få fram en film så pass snabbt samt med den kvalitén under den här tiden. Hur trött man än är på Covid-19 så är det trots allt ett ämne som är intressant att utforska. Orca fokuserar framförallt på den emotionella biten och det är en tung film som vill framhäva känslan av hjälplöshet. Samtidigt är det en fin film med en stor dos humor och hur man trots allt kan göra det bästa av situationen. 


En film om Covid-19 är smart och uppenbart aktuellt. Men att göra en som utspelar sig i Sverige? Är det verkligen en helt genomtänkt idé? Jag vet att jag kanske svär lite i kyrkan men tyvärr så faller lite filmen för mig här. Det blir nämligen problematiskt att måla upp en bild som man gör där folk är helt isolerade, med folktomma gator i världens mest liberala land sett till hur man hanterar pandemin. Visst kan man porträttera ensamhet och brist på mänsklig kontakt ändå, men det går inte att komma ifrån att det hela känns en aning krystat. 

Konceptet är utöver det bra och till en början engagerar det. Tyvärr så håller inte manuset för speltiden och efter halva filmen börjar man tappa intresset. Det hela känns lite segt och repetitivt. Personligen så blir det också för många perspektiv i historien, här hade storyn gynnats av att fokusera på kanske max sex personer. Då hade helheten fått en större intensitet och haft mer utvecklingsmöjligheter. Jag känner nämligen att det är många karaktärer som blir utfyllnad. Egentligen så är det enbart bröderna och deras relation, samt deras relationen till mamman som är starkast. 


Det är en rad trevliga svenska skådisar som man fått med där alla gör sitt yttersta för att lyfta filmen. Kan väl känna att ingen gör bort sig men ingen sticker heller direkt ut, det är stabilt rakt igenom. Dock så blir jag glad av att se Johan Rheborg göra den här typen av roller, lyftes redan i Partisan där jag tycker han är fantastisk. 

Känslan av instängdhet och minimalism tycker jag man får till bra, fotot är även det fint men såklart begränsat. Är inte stort fan av episoderna som utspelar sig via skärmar osv men det är ju nödvändigt för att få till en autentisk känsla. Jag tror att det hela hade gjort sig bättre i ett annat format. En miniserie hade nog varit att föredra då det är episodbaserat, då hade de olika relationerna kunnat få sitt egna avsnitt. Nu blir det lite för flyktigt för att helt sätta spår. 


Josephine Bornebusch tar kliv hela tiden och det här är återigen ett projekt som visar prov på att hon är en duktig regissör. Men visst märks det att det här är en film som är stressad och hade höjts av lite bearbetning. Klart en besvikelse men trots allt värt en titt. Betyget landar på en svag trea. 

3 - Skådespelare
2 - Handling
3 - Känsla
2 - Musik
3 - Foto
-----------
Totalt: 13

Betyg: ✅✅✅➖

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Filmåret 2007: Topp 10

Topp 10 - 2007 Filmåret 2007 visar sig vara en riktig höjdare. Här finns det en härlig bredd med många toppar. Det bjuds på mycket känslor och upplevelser som verkligen etsar sig fast. Listan var en utmaning att sammanställa där många slagkraftiga titlar slogs om platserna. Det blev en kamp om ett par platser där några försvann och bytte position i sista sekund. Magkänslan får som alltid en huvudroll på sådana här listor. Summeringen blir: ett av mina bästa filmår, som levererar flera minnesvärda cinematiska upplevelser.  På topp tio återfinns filmer från: 7 - USA  3 - Storbritannien 10.  Lars and the Real Girl   (Craig Gillespie) En förvirrad ung man inleder ett okonventionellt förhållande med en docka som han hittar på internet.  Ryan Gosling är toppen. Filmen i sig är också riktigt stark där många intressanta ämnen bearbetas och framförs på ett underhållande sätt. Det finns definitivt en förkärlek från min sida till små filmer som lyckas leverera stora känslo...

Filmåret 2008: Topp 10

Topp 10 - 2008 Filmåret 2008 visar sig vara en riktig höjdare. Här finns det en härlig bredd med många toppar. Det bjuds på mycket känslor och upplevelser som verkligen etsar sig fast. Listan var en utmaning att sammanställa där många slagkraftiga titlar slogs om platserna. Det blev en kamp om ett par platser där några försvann och bytte position i sista sekund. Magkänslan får som alltid en huvudroll på sådana här listor. Summeringen blir: ett starkt filmår som levererar flera minnesvärda cinematiska upplevelser.  På topp tio återfinns filmer från: 4 USA  3 Storbritannien 1 Sverige 1 Tyskland 1 Israel 10. Die Welle / The Wave   (Dennis Gansel) En gymnasielärare som leder ett projekt om diktaturer tar till ett okonventionellt knep. Han och eleverna startar själva en fascistisk rörelse. Det dröjer dock inte länge innan det urartar och rörelsen börjar leva sitt eget liv. Välgjord och gripande drama som både provocerar samt väcker starka känslor. Har alltid gillat tysk film o...

Serie: Fleabag

Titel: Fleabag Land: Storbritannien Regi: Harry Bradbeer Manus: Phoebe Waller-Bridge Genre: Komedi / Drama År: 2016 - 2019 Säsonger: 2 // Avsnitt: 12 I rollerna: Phoebe Waller-Bridge, Sian Clifford, Andrew Scott, Olivia Colman, Bill Peterson Fleabag är en frisinnad, arg och förvirrad ung kvinna i London. Livets utmaningar smälter samman medan historien fylls med en ström av interaktioner där diverse familjemedlemmar, ragg och oväntade möten avlöser varandra. En tydligt återkommande kännetecken i episoderna är när  huvudkaraktären bryter den fjärde väggen för att ge utläggning, interna monologer och en löpande interaktion med publiken.  “Being proper and sweet and nice and pleasing is a fucking nightmare. It’s exhausting.” Seriens skapare Phoebe Waller-Bridge (Spelar i huvudrollen) har även skrivit manuset där hennes soloshow från Edinburgh Fringe Festival är största inspiration. Psykisk ohälsa, familjerelationer, sex, religion och identitetssökande är några återkommande ...