Fortsätt till huvudinnehåll

Torsdagsfilmen: A Quiet Place


Titel: A Quiet Place
Genre: Thriller / Skräck
Land: USA
År: 2018
Regi: John Krasinski 
I rollerna: Emily Blunt, John Krasinski, Millicent Simmonds, Noah Jupe

I en post-apokalyptisk värld lever en familj i total tystnad av rädsla för ett övernaturligt väsen som har ultra känslig hörsel. Familjen måste kämpa för att inte göra några ljud och bli attackerade av den hemska varelsen.


Familjen Abbotts vardag är minst sagt planerad utifrån stående förutsättningar, VAR TYST. Efter en tragisk förlust kämpar de med att fortsätta leva i en värld som sätter familjen på ständigt tuffa prov. De har lärt sig teckenspråk och anpassar allt så väl de kan i tystnad. Hotet utifrån är ständigt närvarande samtidigt som slitningar i familjen blir allt svårare att hantera. 

Innan A Quiet Place så hade John Krasinski regisserat två filmer och ett par avsnitt i The Office (US). Bortser man från det så kan man se den här otroligt hypade skräck/thrillern som hans riktiga genombrott som regissör. De lär inte bli hans sista då fotot är bitvis fantastiskt, jag uppskattar verkligen miljöerna och det apokalyptiska känns hanterbart utan att bli överdrivet. Premissen att ha tystnad som ett slags centrum för storyn blir i min mening ett genidrag. Avsaknaden av musik i filmen gör att känslan av klaustrofobi och mystik växer både för storyn i sig samt monsterna. 


John Krasinski deltar både framför och bakom kameran vilket jag tycker fungerar bra, speciellt kemin med sin motspelerska samt riktiga fru Emily Blunt. Den senare gör sin kanske starkaste roll någonsin och smärtan i badrumsscenen känns genom rutan. Barnens insatser är också kvalitativa och helheten är att familjen känns genuin. Vilket blir av största vikt då just familj är filmens kärna. Vad är vi beredda att göra för de vi älskar mest? Hur ska man hålla sin familj säker när ondskan lurar vid varje felsteg? Jag tror att många föräldrar som ser filmen kommer att känna igen sig och förstå den förtvivlan som alltid är närvarande, även i en värld utan "fysiska" monster. 


Känslan för detaljer gör att filmen lyfter. Manuset har på den punkten lyckats, med allt från att äta på salladsblad till att ta ut batterier ur leksaker. Ja tystnaden är helt klart ett coolt och nyskapande tema. Rent tekniskt var det någonting jag föll för,  samtidigt känner jag att det är där som manuset inte riktigt lyckas få ihop det helt. Jag menar varför stannar de inte vara i närheten av "det där" stället? Då hade de varit säkra. Upplösningen är också i min mening lite för enkel, lite för krystad. Tycker att den där känslan som hade byggts upp försvinner. Här skulle det brunnit till, fått vara lite mer explosivt. Nu blir det tyvärr lite mellanmjölk vilket gör att helheten sänks tyvärr.


Filmen blev enormt uppskriven när den kom och till viss del kan jag förstå hypen. Den gör någonting eget, men är den verkligen så nyskapande? Jag får känslan att den till slut landar där många andra skräckfilmer landar, just en i mängden. Men absolut det här är ett stabilt tillskott i genren och jag uppskattade verkligen första halvan av filmen. Tyvärr når det inte ända fram och betyget landar just nu på en stark trea.

4 - Skådespelare
3 - Handling
4 - Känsla
2 - Musik
3 - Foto
-----------
Totalt: 16

Betyg: ✅✅✅ 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Filmåret 2007: Topp 10

Topp 10 - 2007 Filmåret 2007 visar sig vara en riktig höjdare. Här finns det en härlig bredd med många toppar. Det bjuds på mycket känslor och upplevelser som verkligen etsar sig fast. Listan var en utmaning att sammanställa där många slagkraftiga titlar slogs om platserna. Det blev en kamp om ett par platser där några försvann och bytte position i sista sekund. Magkänslan får som alltid en huvudroll på sådana här listor. Summeringen blir: ett av mina bästa filmår, som levererar flera minnesvärda cinematiska upplevelser.  På topp tio återfinns filmer från: 7 - USA  3 - Storbritannien 10.  Lars and the Real Girl   (Craig Gillespie) En förvirrad ung man inleder ett okonventionellt förhållande med en docka som han hittar på internet.  Ryan Gosling är toppen. Filmen i sig är också riktigt stark där många intressanta ämnen bearbetas och framförs på ett underhållande sätt. Det finns definitivt en förkärlek från min sida till små filmer som lyckas leverera stora känslo...

Filmåret 2008: Topp 10

Topp 10 - 2008 Filmåret 2008 visar sig vara en riktig höjdare. Här finns det en härlig bredd med många toppar. Det bjuds på mycket känslor och upplevelser som verkligen etsar sig fast. Listan var en utmaning att sammanställa där många slagkraftiga titlar slogs om platserna. Det blev en kamp om ett par platser där några försvann och bytte position i sista sekund. Magkänslan får som alltid en huvudroll på sådana här listor. Summeringen blir: ett starkt filmår som levererar flera minnesvärda cinematiska upplevelser.  På topp tio återfinns filmer från: 4 USA  3 Storbritannien 1 Sverige 1 Tyskland 1 Israel 10. Die Welle / The Wave   (Dennis Gansel) En gymnasielärare som leder ett projekt om diktaturer tar till ett okonventionellt knep. Han och eleverna startar själva en fascistisk rörelse. Det dröjer dock inte länge innan det urartar och rörelsen börjar leva sitt eget liv. Välgjord och gripande drama som både provocerar samt väcker starka känslor. Har alltid gillat tysk film o...

Serie: Fleabag

Titel: Fleabag Land: Storbritannien Regi: Harry Bradbeer Manus: Phoebe Waller-Bridge Genre: Komedi / Drama År: 2016 - 2019 Säsonger: 2 // Avsnitt: 12 I rollerna: Phoebe Waller-Bridge, Sian Clifford, Andrew Scott, Olivia Colman, Bill Peterson Fleabag är en frisinnad, arg och förvirrad ung kvinna i London. Livets utmaningar smälter samman medan historien fylls med en ström av interaktioner där diverse familjemedlemmar, ragg och oväntade möten avlöser varandra. En tydligt återkommande kännetecken i episoderna är när  huvudkaraktären bryter den fjärde väggen för att ge utläggning, interna monologer och en löpande interaktion med publiken.  “Being proper and sweet and nice and pleasing is a fucking nightmare. It’s exhausting.” Seriens skapare Phoebe Waller-Bridge (Spelar i huvudrollen) har även skrivit manuset där hennes soloshow från Edinburgh Fringe Festival är största inspiration. Psykisk ohälsa, familjerelationer, sex, religion och identitetssökande är några återkommande ...