Fortsätt till huvudinnehåll

Onsdagsfilmen: Get Out


Titel: Get Out
Genre: Thriller/Skräck
Land: USA
År: 2017
Regi: Jordan Peele
I rollerna: Daniel Kaluuya, Allison Williams, Catherine Keener, Bradley Whitford

En ung afro-amerikanskman besöker sin vita flickväns familjegods där han blir bemött överdrivet tillmötesgående. Han inser dock snart att hennes familj har lömska avsikter med sin inbjudan.


Chris är huvudpersonen i filmen och han har dejtat sin tjej Rose i fyra eller var det fem (?) månader. Således har det blivit dags att ta steget och presenteras för familjen. Innan de ska åka känner han sig lite tveksam till att hans vita flickvän Rose inte berättat för sina föräldrar att han är svart, men hon säger att det inte behövs och att de är bra människor. Hon lägger också till att hennes far skulle ha röstat på Obama en tredje gång, för att fastställa att det inte är någon fara...

När de kommer fram till deras familjegods får han ett varmt bemötande men tycker att det är lite oväntat att både deras trädgårdsmästare samt hembiträde är svarta. Inte nog med det så beter de sig båda stelt och tillgjort. Han får även känslan att mötet med föräldrarna blir krystat och att de säger saker övertydligt för att han ska känna sig välkommen. Frågan är då om han verkligen är just välkommen? Är det okej för deras dotter att ha en relation med en svart kille?


För ett par år sedan såg jag väldigt mycket skräckfilm. Sedan dess har jag trappat ner betydligt på mitt tittande inom den genren. Jag gled mer över till syskongenren thriller som jag finner betydligt mer givande. Get Out har pratats upp som en riktig skräckis men så är inte riktigt fallet. Du som förväntar dig en skräckfilm i klassisk anda lär bli besviken. Här används inte jump-scares speciellt ofta och mycket av handlingen utspelar sig i dagsljus. Istället är det mystiken och det obehagliga man får ta del av här. Någonting som faktiskt gör filmen betydligt mer intressant. Filmen är också modernt och coolt klippt, med ett riktigt bra foto. Ja hela produktionen har en snygg yta och manuset är det inget fel på alls, även om jag tycker det sviker lite men det kommer jag återkomma till.


Till en början var jag helt såld. Storyn var intresseväckande och väl utförd. Det fanns även en känsla i filmen som verkligen tilltalade mig. Redan tidigt i filmen så sätts en mystisk, spännande och obehaglig stämning. Den känslan håller långt och man börjar verkligen undra vad det är som inte stämmer. För det är nåt som inte stämmer. Någonting är väldigt fel och Daniel Kaluuya gör ett bra jobb som Chris. Han lyckas drar ner tittaren i karaktärens paranoia och rädsla. Catherine Keener (en personlig favorit) och Bradley Whitford gör fina prestationer i sina roller som föräldrarna. Ja på det stora hela är det hög kvalite på alla inblandade, vilket inte alltid är fallet i den här genren.


Tyvärr så tappar filmen lite mot slutet och knyter inte ihop det riktigt på den nivån jag hade velat. Istället för att kanske hålla den tråden som man börjat med blir slutet för platt och faktiskt tråkigt. Det blir helt enklet allt för förutsägbart och faller lite i den där klassiska skräckfällan. Jag blev dock på det stora hela positivt överraskad och såg faktiskt snabbt om den. Vill poängtera att den är otroligt sevärd, även om den kanske inte förtjänar all hype. Den är inte så nyskapande men den tar upp ett viktigt ämne och jag tror att alla tänker till lite extra efter att de sett den.

Get Out är ändå ohotat en av de bästa thrillers jag sett de senaste åren. Slutet drar dock som sagt ner helheten och betyget slutar på en gedigen fyra.

4 - Skådespelare
4 - Handling
4 - Känsla
4 - Musik
4 - Foto
-----------
Totalt: 20

Betyg: ✅✅✅✅


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Filmåret 2007: Topp 10

Topp 10 - 2007 Filmåret 2007 visar sig vara en riktig höjdare. Här finns det en härlig bredd med många toppar. Det bjuds på mycket känslor och upplevelser som verkligen etsar sig fast. Listan var en utmaning att sammanställa där många slagkraftiga titlar slogs om platserna. Det blev en kamp om ett par platser där några försvann och bytte position i sista sekund. Magkänslan får som alltid en huvudroll på sådana här listor. Summeringen blir: ett av mina bästa filmår, som levererar flera minnesvärda cinematiska upplevelser.  På topp tio återfinns filmer från: 7 - USA  3 - Storbritannien 10.  Lars and the Real Girl   (Craig Gillespie) En förvirrad ung man inleder ett okonventionellt förhållande med en docka som han hittar på internet.  Ryan Gosling är toppen. Filmen i sig är också riktigt stark där många intressanta ämnen bearbetas och framförs på ett underhållande sätt. Det finns definitivt en förkärlek från min sida till små filmer som lyckas leverera stora känslo...

Filmåret 2008: Topp 10

Topp 10 - 2008 Filmåret 2008 visar sig vara en riktig höjdare. Här finns det en härlig bredd med många toppar. Det bjuds på mycket känslor och upplevelser som verkligen etsar sig fast. Listan var en utmaning att sammanställa där många slagkraftiga titlar slogs om platserna. Det blev en kamp om ett par platser där några försvann och bytte position i sista sekund. Magkänslan får som alltid en huvudroll på sådana här listor. Summeringen blir: ett starkt filmår som levererar flera minnesvärda cinematiska upplevelser.  På topp tio återfinns filmer från: 4 USA  3 Storbritannien 1 Sverige 1 Tyskland 1 Israel 10. Die Welle / The Wave   (Dennis Gansel) En gymnasielärare som leder ett projekt om diktaturer tar till ett okonventionellt knep. Han och eleverna startar själva en fascistisk rörelse. Det dröjer dock inte länge innan det urartar och rörelsen börjar leva sitt eget liv. Välgjord och gripande drama som både provocerar samt väcker starka känslor. Har alltid gillat tysk film o...

Serie: Fleabag

Titel: Fleabag Land: Storbritannien Regi: Harry Bradbeer Manus: Phoebe Waller-Bridge Genre: Komedi / Drama År: 2016 - 2019 Säsonger: 2 // Avsnitt: 12 I rollerna: Phoebe Waller-Bridge, Sian Clifford, Andrew Scott, Olivia Colman, Bill Peterson Fleabag är en frisinnad, arg och förvirrad ung kvinna i London. Livets utmaningar smälter samman medan historien fylls med en ström av interaktioner där diverse familjemedlemmar, ragg och oväntade möten avlöser varandra. En tydligt återkommande kännetecken i episoderna är när  huvudkaraktären bryter den fjärde väggen för att ge utläggning, interna monologer och en löpande interaktion med publiken.  “Being proper and sweet and nice and pleasing is a fucking nightmare. It’s exhausting.” Seriens skapare Phoebe Waller-Bridge (Spelar i huvudrollen) har även skrivit manuset där hennes soloshow från Edinburgh Fringe Festival är största inspiration. Psykisk ohälsa, familjerelationer, sex, religion och identitetssökande är några återkommande ...