Fortsätt till huvudinnehåll

Torsdagsfilmen: Midnight Express

(1978, Alan Parker)

Här är den verklighetsbaserad historien om Billy Hayes. En ung och naiv amerikan som blev dömd till 30 års fängelse efter att ha försökt smuggla ut 2kg hasch från Turkiet. Fängelset han hamnar i är dock inte vilket som helst. Genom misshandel och tortyr övertygas han om att det enda settet att överleva är att fly...


Hur tar man sig an en film som är ansedd att vara en klassiker och ett mästerverk? Jag brukar förhålla mig mer kritisk än vanligt. Varför det? Jo för annars tror jag att man köper allt med hull och hår. När Midnight Express kom 1978 blev den nominerad till sex Oscars och vann två (manus & musik). När det kommer till fängelsefilm så är den idag ansedd att vara en av de bästa som gjorts. Håller den då idag? Ja, trots en viss skeptisk inställning i början blev jag positivt överraskad. 


Brad Davies spelar rollen som Billy Hayes och gör det med bravur. Han känns genuin i sin roll där  desperationen och ångesten ständigt är närvarande. Det är dock den narkotikaberoende Max som suttit fängslad i sju år som fastnar hos mig. John Hurt spelar den rollen med en stor övertygelse och bjuder på en mångsidig rolltolkning. Hans kroppsspråk och humor tillför rollen ett bra djup. Utöver genomgående bra skådespelarprestationer så har filmen ett annat starkt kort, musiken. Giorgio Moroder har verkligen skapat ett episkt soundtrack och sätter en fantastik aura på historien. Fotot är också kvalitativt här och främst hur fängelset porträtteras. Miljön ger en dyster och hopplös ton, precis så ett fängelse ska kännas. 


I grund och botten så är manuset starkt. Vad ensamhet och psykisk samt fysisk terror gör med en människa beskrivs på ett trovärdigt sätt. Det finns så många kraftfulla scener som jag skulle vilja lyfta fram men väljer främst kattscenen och fighten med Rifki. Balansen mellan det råa och det psykiska genomförs väl. Den läskiga fängelsekänslan förhöjs av de traumat som utspelas mellan vakter och fångar. En självklar klaustrofobi blir än mer närvarande och påtaglig. Speltiden på två timmar flyger snabbt förbi och den känns aldrig för lång. Men det finns några enstaka partier där tempot saktas ner och blir lite långsamt.


Med ett underbart soundtrack, starka rollprestationer och en härlig tät stämning står sig Midnight Express bra än idag. Är det då ett mästerverk? Nej, inte i mitt tycke. Är det en bra film? Absolut, verkligen en höjdare och som fängelsefilm vill jag ändå säga att den befinner sig hos de allra främsta i genren. Det här är en riktigt bra 70-tals film där klassiker stämpeln är befogad och välförtjänt. Jag saknar tyvärr ändå någonting för att det ska nå hela vägen fram. Det är svårt att sätta fingret på vad det är, men kanske blev jag inte tillräckligt berörd...jag vet faktiskt inte. Men känslan i skrivande stund landar på en stark fyra. 

Betyg: ✅✅✅✅

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Filmåret 2007: Topp 10

Topp 10 - 2007 Filmåret 2007 visar sig vara en riktig höjdare. Här finns det en härlig bredd med många toppar. Det bjuds på mycket känslor och upplevelser som verkligen etsar sig fast. Listan var en utmaning att sammanställa där många slagkraftiga titlar slogs om platserna. Det blev en kamp om ett par platser där några försvann och bytte position i sista sekund. Magkänslan får som alltid en huvudroll på sådana här listor. Summeringen blir: ett av mina bästa filmår, som levererar flera minnesvärda cinematiska upplevelser.  På topp tio återfinns filmer från: 7 - USA  3 - Storbritannien 10.  Lars and the Real Girl   (Craig Gillespie) En förvirrad ung man inleder ett okonventionellt förhållande med en docka som han hittar på internet.  Ryan Gosling är toppen. Filmen i sig är också riktigt stark där många intressanta ämnen bearbetas och framförs på ett underhållande sätt. Det finns definitivt en förkärlek från min sida till små filmer som lyckas leverera stora känslo...

Filmåret 2008: Topp 10

Topp 10 - 2008 Filmåret 2008 visar sig vara en riktig höjdare. Här finns det en härlig bredd med många toppar. Det bjuds på mycket känslor och upplevelser som verkligen etsar sig fast. Listan var en utmaning att sammanställa där många slagkraftiga titlar slogs om platserna. Det blev en kamp om ett par platser där några försvann och bytte position i sista sekund. Magkänslan får som alltid en huvudroll på sådana här listor. Summeringen blir: ett starkt filmår som levererar flera minnesvärda cinematiska upplevelser.  På topp tio återfinns filmer från: 4 USA  3 Storbritannien 1 Sverige 1 Tyskland 1 Israel 10. Die Welle / The Wave   (Dennis Gansel) En gymnasielärare som leder ett projekt om diktaturer tar till ett okonventionellt knep. Han och eleverna startar själva en fascistisk rörelse. Det dröjer dock inte länge innan det urartar och rörelsen börjar leva sitt eget liv. Välgjord och gripande drama som både provocerar samt väcker starka känslor. Har alltid gillat tysk film o...

Serie: Fleabag

Titel: Fleabag Land: Storbritannien Regi: Harry Bradbeer Manus: Phoebe Waller-Bridge Genre: Komedi / Drama År: 2016 - 2019 Säsonger: 2 // Avsnitt: 12 I rollerna: Phoebe Waller-Bridge, Sian Clifford, Andrew Scott, Olivia Colman, Bill Peterson Fleabag är en frisinnad, arg och förvirrad ung kvinna i London. Livets utmaningar smälter samman medan historien fylls med en ström av interaktioner där diverse familjemedlemmar, ragg och oväntade möten avlöser varandra. En tydligt återkommande kännetecken i episoderna är när  huvudkaraktären bryter den fjärde väggen för att ge utläggning, interna monologer och en löpande interaktion med publiken.  “Being proper and sweet and nice and pleasing is a fucking nightmare. It’s exhausting.” Seriens skapare Phoebe Waller-Bridge (Spelar i huvudrollen) har även skrivit manuset där hennes soloshow från Edinburgh Fringe Festival är största inspiration. Psykisk ohälsa, familjerelationer, sex, religion och identitetssökande är några återkommande ...