Fortsätt till huvudinnehåll

Tisdagsfilmen: The Lobster

(2015, Giorgos Lanthimos)

I en dystopisk nära framtid arresteras ensamma människor och överförs till ett kusligt hotell. Inom en period på 45 dagar så är de skyldiga att finna en matchande partner. Om de misslyckas så kommer de förvandlas till ett djur och bli utsläppta i skogen. David är en av singlarna som ska försöka hitta en partner innan han förvandlas till en hummer. Att hitta någon visar sig dock vara svårt och kampen mot klockan börjar.


Svåra filmer är någonting jag uppskattar. Det får gärna vara abstrakt och öppet för tolkning, det är bara intressant. The Lobster är svår, väldigt svår. Svår är nog till och med ett snällt ord här, den är faktiskt riktigt skruvad. Är den dålig? Nej inte alls. Bara för att den är absurd eller rent av konstig betyder det inte att den är dålig. Storyn är originell och det finns någonting läskigt verkligt med det dystopiska konceptet kring ensamhet. Giorgis Lanthimos fick en Oscarsnominering för bästa originalmanus och det var han värd. Visst det kanske inte är en film som passar alla, men det är en story som är tänkvärd och nyskapande.


Till en början bjuds det på en hel del mörk humor vilket skapar en obekväm men samtidigt charmig atmosfär. Udda och obekväm är ett tema som håller sig i hela filmen. Vissa scener är jobbiga att titta på och ibland vill man nästan lämna rummet. Tittaren måste nog ha ett öppet sinne och kanske en viss allmän tålighet nära till hands. Just den känslan är samtidigt filmens styrka. Utan den mörka dystopiska tonen hade storyn inte gått hem. Musiken hjälper verkligen till att lyfta fram storyn där stråkmusiken passar som handen i handsken. Höjdpunkten är dock fotot enligt mig som är fantastiskt. Det finns en stilren grå anda över hela produktionen. Colin Farrell fungerar bra och gör en fin prestation som den lågmälde samt dystra David. Hans roll är lik den rollen som Joaquin Phoenix gör i Her, fast inte riktigt i samma klass. 


Som en satir på den rådande kollektiva individualismen fungerar filmen fint och ifrågasätter den romantiska synen på tvåsamhet. Jag gillar verkligen grunden till den här storyn. Tyvärr brister filmen lite i sitt utförande. Till en början finns det ett bra driv och ett stort engagemang kring vart allt ska hamna. Tempot mattas dock av ju längre speltiden går och sista halvtimmen blir lite intetsägande. Det abrupta slutet tillför också en ofullständig känsla, jag hade velat veta lite mer helt enkelt. Själva hotellet är även kärnan, när storyn byter fas tappar den lite av sin styrka.


The Lobster blev en stor snackis när den kom och så här i efterhand förstår jag verkligen varför. Är filmen värd att se? Ja, utan tvekan är detta konstiga drama sevärt. Betyget landar på en stark trea nu och jag behöver nog smälta denna upplevelse för att kunna sätta ett eventuellt högre betyg i framtiden. Fram tills dess blir det bra men inget som är mer än just bra. Vilket inte är så pjåkigt, inte så pjåkigt alls. 

Betyg: ✅✅✅

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Filmåret 2007: Topp 10

Topp 10 - 2007 Filmåret 2007 visar sig vara en riktig höjdare. Här finns det en härlig bredd med många toppar. Det bjuds på mycket känslor och upplevelser som verkligen etsar sig fast. Listan var en utmaning att sammanställa där många slagkraftiga titlar slogs om platserna. Det blev en kamp om ett par platser där några försvann och bytte position i sista sekund. Magkänslan får som alltid en huvudroll på sådana här listor. Summeringen blir: ett av mina bästa filmår, som levererar flera minnesvärda cinematiska upplevelser.  På topp tio återfinns filmer från: 7 - USA  3 - Storbritannien 10.  Lars and the Real Girl   (Craig Gillespie) En förvirrad ung man inleder ett okonventionellt förhållande med en docka som han hittar på internet.  Ryan Gosling är toppen. Filmen i sig är också riktigt stark där många intressanta ämnen bearbetas och framförs på ett underhållande sätt. Det finns definitivt en förkärlek från min sida till små filmer som lyckas leverera stora känslo...

Filmåret 2008: Topp 10

Topp 10 - 2008 Filmåret 2008 visar sig vara en riktig höjdare. Här finns det en härlig bredd med många toppar. Det bjuds på mycket känslor och upplevelser som verkligen etsar sig fast. Listan var en utmaning att sammanställa där många slagkraftiga titlar slogs om platserna. Det blev en kamp om ett par platser där några försvann och bytte position i sista sekund. Magkänslan får som alltid en huvudroll på sådana här listor. Summeringen blir: ett starkt filmår som levererar flera minnesvärda cinematiska upplevelser.  På topp tio återfinns filmer från: 4 USA  3 Storbritannien 1 Sverige 1 Tyskland 1 Israel 10. Die Welle / The Wave   (Dennis Gansel) En gymnasielärare som leder ett projekt om diktaturer tar till ett okonventionellt knep. Han och eleverna startar själva en fascistisk rörelse. Det dröjer dock inte länge innan det urartar och rörelsen börjar leva sitt eget liv. Välgjord och gripande drama som både provocerar samt väcker starka känslor. Har alltid gillat tysk film o...

Serie: Fleabag

Titel: Fleabag Land: Storbritannien Regi: Harry Bradbeer Manus: Phoebe Waller-Bridge Genre: Komedi / Drama År: 2016 - 2019 Säsonger: 2 // Avsnitt: 12 I rollerna: Phoebe Waller-Bridge, Sian Clifford, Andrew Scott, Olivia Colman, Bill Peterson Fleabag är en frisinnad, arg och förvirrad ung kvinna i London. Livets utmaningar smälter samman medan historien fylls med en ström av interaktioner där diverse familjemedlemmar, ragg och oväntade möten avlöser varandra. En tydligt återkommande kännetecken i episoderna är när  huvudkaraktären bryter den fjärde väggen för att ge utläggning, interna monologer och en löpande interaktion med publiken.  “Being proper and sweet and nice and pleasing is a fucking nightmare. It’s exhausting.” Seriens skapare Phoebe Waller-Bridge (Spelar i huvudrollen) har även skrivit manuset där hennes soloshow från Edinburgh Fringe Festival är största inspiration. Psykisk ohälsa, familjerelationer, sex, religion och identitetssökande är några återkommande ...