Fortsätt till huvudinnehåll

Onsdagsfilmen: Tyrannosaur


Titel: Tyrannosaur
Genre: Komedi
Land: UK
År: 2011
Regi: Paddy Considine
I rollerna: Peter Mullan, Olivia Colman, Eddie Marsan, Paul Popplewell

Omgiven av våld finner Joseph, en självdestruktiv och plågad man sin räddning hos den kristna välgörenhetsarbetaren Hannah. Till en början ser han ner på Hannahs tro och det idylliska livet hon verkar leva. Desto mer det lär känna varandra inser Joseph att hennes liv är allt annat är fridfullt. 


Tidigt ställs det klart att Joseph lider av alkohol och aggressionsproblem. Ensam lever han sitt liv och är inte speciellt omtyckt av någon, den enda som egentligen gillar honom är den snälla grannpojken. Mötet mellan Joseph och Hannah blir en dörröppning, där hon väljer att kliva in i hans liv. Historien tar vid det här mötet en ny vändning och de båda karaktärernas liv vävs samman.

Det är definitivt ingen film för den som inte uppskattar misär och mörker, för det finns gott om det här. Diskbänksrealismen är otroligt smärtsam, för visst är det här en misärfilm i all sin bemärkelse. När det kommer just till diskbänksrealismen är de få som slår britterna på fingrarna där The Selfish Giant är ett annat bra exempel. Vissa scener är otroligt krävande att titta på, det ska erkännas (speciellt hundscenen).


Filmens drivkraft är i min mening hur storyn följer Joseph, som tittare får man inte riktigt veta grunden till hur denna läskiga man blev till. Samtidigt är det inte det väsentliga, ser ett stort värde i att "bara" få se hur en människa tar sig an livet med sina egna medel. Styrkan i att våga porträttera människor på det här sättet och låta vardagen komma fram får filmen att kännas genuin samt autentisk, även om det fiction. I slutändan är det ett stort slag i magen, en mental knockout. I det här fallet på ett smärtsamt men samtidigt på ett oerhört tillfredställande vis. Allting är dock inte enbart misär. Scenerna mellan grannpojken Sam och Joseph är fyllda med värme, en fin ljuspunkt i mörkret.


Jag är ju så svag för den här typen av filmer. Eller rättare sagt det här är min hemmaplan, älskar mörka ångestfyllda draman. Paddy Considine gör sin regidebut i och med den här filmen, han har även skrivit manuset. Jag lyfter på hatten för det här är bra, eller snarare förbannat bra. Med ett kvalitativt foto så skapar han minnesvärda miljöer i det gråa brittiska landskapet. Musiken blir ett bra komplement och smälter in fint, vilket höjer filmens helhet. Han har även lyckats förträffligt med ensemblen av skådespelare. Peter Mullan, Olivia Colman och Eddie Marsan är en trio som levererar högklassiga insatser rakt igenom. Samspelet mellan Mullan och Colman ger en intim känsla av närvaro. Manuset håller också ihop bra där sidokaraktärer vävs in och där alla får sin betydelse till storyn. Stort plus till slutet, gillar det skarpt.


Första gången jag såg Tyrannosaur var jag lite vacklande. Det var mycket att ta in och jag var golvad helt klart. Då gav jag den en fyra. Nu vid en omtitt har den höjts ännu ett snäpp. Ja det här är verkligen en riktigt sevärd film med otroligt många starka element. Vill avsluta med att lyfta fram Paddy Considine. Fortsätter han leverera filmer som den här ser han ut att ha en fin karriär till mötes. Sist men inte minst Peter Mullan, vilken underbar prestation han står för.

5 - Skådespelare
5 - Handling
5 - Känsla
4 - Musik
4 - Foto
-----------
Totalt: 23

Betyg: ✅✅✅✅✅

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Filmåret 2007: Topp 10

Topp 10 - 2007 Filmåret 2007 visar sig vara en riktig höjdare. Här finns det en härlig bredd med många toppar. Det bjuds på mycket känslor och upplevelser som verkligen etsar sig fast. Listan var en utmaning att sammanställa där många slagkraftiga titlar slogs om platserna. Det blev en kamp om ett par platser där några försvann och bytte position i sista sekund. Magkänslan får som alltid en huvudroll på sådana här listor. Summeringen blir: ett av mina bästa filmår, som levererar flera minnesvärda cinematiska upplevelser.  På topp tio återfinns filmer från: 7 - USA  3 - Storbritannien 10.  Lars and the Real Girl   (Craig Gillespie) En förvirrad ung man inleder ett okonventionellt förhållande med en docka som han hittar på internet.  Ryan Gosling är toppen. Filmen i sig är också riktigt stark där många intressanta ämnen bearbetas och framförs på ett underhållande sätt. Det finns definitivt en förkärlek från min sida till små filmer som lyckas leverera stora känslo...

Filmåret 2008: Topp 10

Topp 10 - 2008 Filmåret 2008 visar sig vara en riktig höjdare. Här finns det en härlig bredd med många toppar. Det bjuds på mycket känslor och upplevelser som verkligen etsar sig fast. Listan var en utmaning att sammanställa där många slagkraftiga titlar slogs om platserna. Det blev en kamp om ett par platser där några försvann och bytte position i sista sekund. Magkänslan får som alltid en huvudroll på sådana här listor. Summeringen blir: ett starkt filmår som levererar flera minnesvärda cinematiska upplevelser.  På topp tio återfinns filmer från: 4 USA  3 Storbritannien 1 Sverige 1 Tyskland 1 Israel 10. Die Welle / The Wave   (Dennis Gansel) En gymnasielärare som leder ett projekt om diktaturer tar till ett okonventionellt knep. Han och eleverna startar själva en fascistisk rörelse. Det dröjer dock inte länge innan det urartar och rörelsen börjar leva sitt eget liv. Välgjord och gripande drama som både provocerar samt väcker starka känslor. Har alltid gillat tysk film o...

Serie: Fleabag

Titel: Fleabag Land: Storbritannien Regi: Harry Bradbeer Manus: Phoebe Waller-Bridge Genre: Komedi / Drama År: 2016 - 2019 Säsonger: 2 // Avsnitt: 12 I rollerna: Phoebe Waller-Bridge, Sian Clifford, Andrew Scott, Olivia Colman, Bill Peterson Fleabag är en frisinnad, arg och förvirrad ung kvinna i London. Livets utmaningar smälter samman medan historien fylls med en ström av interaktioner där diverse familjemedlemmar, ragg och oväntade möten avlöser varandra. En tydligt återkommande kännetecken i episoderna är när  huvudkaraktären bryter den fjärde väggen för att ge utläggning, interna monologer och en löpande interaktion med publiken.  “Being proper and sweet and nice and pleasing is a fucking nightmare. It’s exhausting.” Seriens skapare Phoebe Waller-Bridge (Spelar i huvudrollen) har även skrivit manuset där hennes soloshow från Edinburgh Fringe Festival är största inspiration. Psykisk ohälsa, familjerelationer, sex, religion och identitetssökande är några återkommande ...