Fortsätt till huvudinnehåll

Filmåret 2021: Topp 10

Topp 10 - 2021

Filmåret 2011 bjuder inte helt upp till dans. Det finns en del höjder men brister på bredden av riktigt starka filmer. Ja, det går att konstatera att det här är ett av de svagare filmåren, där en 5/5 film uteblir. En del av titlarna på listan har varit svåra att placera då många varit jämna i kvalitet. Det blev en fajt om ett par platser där några försvann och bytte plats i sista sekund. Magkänslan får som alltid en huvudroll på sådana här listor. På det stora hela frambringar listan en rad olika filmupplevelse, där alla både underhåller och lämnar avtryck på ett eller annat sätt.

På topp tio återfinns filmer från:
7 - Usa
1 - Storbritannien
1 - Frankrike
1 - Norge



Berättelsen om Julies liv under en fyra års period, där hon navigerar i sitt kärleksliv och kämpar med att hittar sin karriärväg. Vilket leder henne till att ta en realistisk titt på vem hon egentligen är. 

Sista delen av Joachim Triers Oslotrilogi är ett personporträtt som är både intresseväckande och problematiskt. Filmen lever mycket på sitt fina foto och stämningen. Personligen så är det här den svagaste delen i trilogin men likaväl en mycket sevärd nordisk film.

9. The Power of the Dog (Jane Campion)


Den karismatiske ranchägaren Phil Burbank inger rädsla och vårdnad hos omgivningen. När hans bror tar hem en ny fru och hennes son plågar Phil dem tills han finner sig själv utsatt för möjligheten av kärlek.

Stämningsfull och nedtonad western. Starka prestationer leder storyn fram och de är framförallt porträtteringen av dessa karaktärer som gör filmen slagkraftig. 

8. The Mitchells vs. The Machines (Michael Rianda/Jeff Rowe)


En knasig, dysfunktionell familjs roadtrip vänds upp när de befinner sig mitt i robotapokalypsen. Plötsligt blir de osannolikt mänsklighetens sista hopp. 

Fantasifull animering med en hjärtevärmande story gör det här till en liten undangömd pärla. Det ska påpekas att den är MYCKET, visuellt händer det nåt hela tiden. En härlig familjefilm som bjuder på mycket värme och en del action. 



En fotojournalists besatta jakt på sanningen om den första expeditionen till Mount Everest leder honom till att leta efter en uppskattad klättrare som försvunnit. 

Mogen animering som är både intressant och vacker. Storyn i sig är också bra, där det här blir ett animerat äventyr utöver det vanliga. 

6. Mass (Fran Kranz)


Föräldrarna till både skytten och ett av offren för en skolskjutningstragedi kommer överens om att träffas och prata i ett försök att gå vidare. 

En dialogbaserad film som briljerar med fyra stycken riktigt starka skådespelarinsatser. Det är en lågmäld upplevelse som trots tempot skapar en otrolig stämning och bjuder på mycket känslor.

5. The Green Knight (David Lowery)


En fantasiberättelse av den medeltida historien om Sir Gawain och den gröna riddaren. 

Egensinnig produktion från A24 som många gånger förr är visuellt slående. Finns mycket att hämta från den här filmen. Miljöerna och den flummiga storyn bidrar till en mytomspunnen stämning som jag gillar. 

4. The French Dispatch (Wes Anderson)


Ett kärleksbrev till journalister som utspelar sig i en utpost för en amerikansk tidning i en fiktiv fransk stad från 1900-talet som ger liv till en samling berättelser. 

Wes Andersson är ett unikum. Det finns ingen som kommer i närheten av hans känsla, stil eller sätt att skapa film. Här visar han åter prov på sin kreativitet och det blir en journalistisk hyllning som förgyller. Inte hans bästa film, men det visar mer prov på hans lägsta nivå, för det här är trots allt riktigt bra. 

3. Old Henry (Potsy Ponciroli)


En bonde tar emot en skadad man med en kassaväska. När en indrivare kommer för pengarna måste han bestämma vem han ska lita på. 

En positiv överraskning! Underbart foto inbakad i en underbar atmosfär genom hela speltiden. Tim Blake Nelson imponerar stort i den här lågbudget western thrillern. 

2. Dune (Denis Villeneuve)


En adlig familj blir indragen i ett krig om kontroll över galaxens mest värdefulla tillgång medan dess arvtagare blir besvärad av visioner om en mörk framtid. 

Förväntningarna var höga. Infriades dem? Ja. I händerna på Villeneuve lyckas Herberts klassiska sci-fi drama nå sin fulla potential. Skådespelarinsatserna är stabila och uppbyggnaden av den futuristiska världen är slående. Det här är en visuell upplevelse utöver det vanliga.

1. Boiling Point (Philip Barantini)


Det är julafton och årets svettigaste kväll för de anställda på en av Londons hetaste restauranger. Chefskocken Andy Jones driver på sitt köksteam medan stressnivåerna ökar och allt fler orosmoln börjar torna upp sig. Kommer de att klara sig igenom kvällen med sin mental hälsa i behåll?

Kanske förhöjs min uppskattning av filmen från egna erfarenhet från yrket där igenkänningsfaktorn är oerhört stor. Där har man verkligen lyckats och jag gillar hur väl man fått till uppbyggnaden till klimax. Det är helt enkelt en välgjord liten film som med små medel träffar helt rätt i både tempo och känsla. 

Några filmer som slogs om platserna på listan:

--

Sämsta filmen: Nobody Sleeps in the Woods Tonight 2
Det här är kanske det konstigaste och absolut sämsta jag sett på många år. Sista halvtimmen måste vara ett sjukt skämt!

Största besvikelsen: Don't Look Up
Hade stora förhoppningar på den här produktionen. Det slutade istället i ett kaos som jag inte riktigt uppskattade. Vissa delar av filmen gillar jag men inte som en helhet. Förstår vad regissören vill få ut men det blir både övertydligt och inte direkt roligt. Inte dirket en dålig film, men för den delen heller ingen höjdare. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Filmåret 2007: Topp 10

Topp 10 - 2007 Filmåret 2007 visar sig vara en riktig höjdare. Här finns det en härlig bredd med många toppar. Det bjuds på mycket känslor och upplevelser som verkligen etsar sig fast. Listan var en utmaning att sammanställa där många slagkraftiga titlar slogs om platserna. Det blev en kamp om ett par platser där några försvann och bytte position i sista sekund. Magkänslan får som alltid en huvudroll på sådana här listor. Summeringen blir: ett av mina bästa filmår, som levererar flera minnesvärda cinematiska upplevelser.  På topp tio återfinns filmer från: 7 - USA  3 - Storbritannien 10.  Lars and the Real Girl   (Craig Gillespie) En förvirrad ung man inleder ett okonventionellt förhållande med en docka som han hittar på internet.  Ryan Gosling är toppen. Filmen i sig är också riktigt stark där många intressanta ämnen bearbetas och framförs på ett underhållande sätt. Det finns definitivt en förkärlek från min sida till små filmer som lyckas leverera stora känslo...

Filmåret 2008: Topp 10

Topp 10 - 2008 Filmåret 2008 visar sig vara en riktig höjdare. Här finns det en härlig bredd med många toppar. Det bjuds på mycket känslor och upplevelser som verkligen etsar sig fast. Listan var en utmaning att sammanställa där många slagkraftiga titlar slogs om platserna. Det blev en kamp om ett par platser där några försvann och bytte position i sista sekund. Magkänslan får som alltid en huvudroll på sådana här listor. Summeringen blir: ett starkt filmår som levererar flera minnesvärda cinematiska upplevelser.  På topp tio återfinns filmer från: 4 USA  3 Storbritannien 1 Sverige 1 Tyskland 1 Israel 10. Die Welle / The Wave   (Dennis Gansel) En gymnasielärare som leder ett projekt om diktaturer tar till ett okonventionellt knep. Han och eleverna startar själva en fascistisk rörelse. Det dröjer dock inte länge innan det urartar och rörelsen börjar leva sitt eget liv. Välgjord och gripande drama som både provocerar samt väcker starka känslor. Har alltid gillat tysk film o...

Serie: Fleabag

Titel: Fleabag Land: Storbritannien Regi: Harry Bradbeer Manus: Phoebe Waller-Bridge Genre: Komedi / Drama År: 2016 - 2019 Säsonger: 2 // Avsnitt: 12 I rollerna: Phoebe Waller-Bridge, Sian Clifford, Andrew Scott, Olivia Colman, Bill Peterson Fleabag är en frisinnad, arg och förvirrad ung kvinna i London. Livets utmaningar smälter samman medan historien fylls med en ström av interaktioner där diverse familjemedlemmar, ragg och oväntade möten avlöser varandra. En tydligt återkommande kännetecken i episoderna är när  huvudkaraktären bryter den fjärde väggen för att ge utläggning, interna monologer och en löpande interaktion med publiken.  “Being proper and sweet and nice and pleasing is a fucking nightmare. It’s exhausting.” Seriens skapare Phoebe Waller-Bridge (Spelar i huvudrollen) har även skrivit manuset där hennes soloshow från Edinburgh Fringe Festival är största inspiration. Psykisk ohälsa, familjerelationer, sex, religion och identitetssökande är några återkommande ...