Fortsätt till huvudinnehåll

Tisdagsfilmen: The Open House

Genre: Skräck/Thriller
Land: USA
År: 2018
Regi: Matt Angel & Suzanne Coote
I rollerna: Dylan Minnette, Piercey Dalton, Patricia Bethune, Sharif Atkins.

En ensamstående mamma och hennes tonårsson har just flyttat in till ett nytt hem. Plågade av sorg och minnen efter sin döde make/far vill de bara tillbaks till ett normalt liv. Men de märker snart att någon eller något inte vill lämna dem ifred. 


För att komma bort från tragedin så beslutar sig Noami och hennes son Logan att hyra ett hus som ligger lite mer avskilt. Huset är fint och det finns egentligen bara en regel, de måste hålla sig borta från huset på söndagar under ett par timmar då de visar upp huset för försäljning. Till en början går allting bra men sonen Logan känner att folk i deras omgivning beter sig misstänksamt. Saker börjar försvinna och det dröjer inte länge tills de börjar uppstå tvivel om att de är ensamma i huset. 

Tänk va det här hade kunnat bli bra, alltså verkligen bra. Det ska dock poängteras att det inte är någonting nyskapande eller som man inte sett innan. Men det första två tredjedelarna av filmen är inte så pjåkig. Det är en bra mystisk stämning och det finns ett viss obehag som det ska finnas i den här typen av filmer. Jag märker att mitt intresse byggs upp snabbt. MEN och ett stort MEN, det positiva kommer få ett abrupt slut här. 


Mamman och sonen har en dysfunktionell relation, det är en konstig sexuell stämning mellan dem som är minst sagt obekväm. Deras granne används som ett läskigt element men hon blir nästan för banal efter ett tag. Man börjar nu märka att det blir fler och fler hål i manuset som inte förklaras. Vilket gör att en viss irritation smyger sig på tittaren. 

Nu kommer vi till en passage där jag trots mina ordval faktiskt behärskat mig. FY FAN va arg jag blir när man kastar bort och inte genomför ett manus på ett värdigt sätt. Jag brukar inte bli förbannad så enkelt men den här filmen tryckte på rätt knappar. Låt mig då förklara ytterligare. Sista tredjedelen lämnas helt utan förklaringar och allting känns B. Skådespelarna gör bort sig helt speciellt sonen och slutscenen är skrattretande. Det blir sen bara klumpigt och ja faktiskt uselt. Man vet inte heller varför eller vem som är gärningsman. Ingenting förklaras kring varför personen agerar som hen gör (varför bryts alla mammans fingrar?). Så istället för att det här skulle bli en bra film i genren så är det här ett fullständigt nackskott på hur man genomför en film. Mitt tips till dig är att du undviker denna skitfilm!! Tack för ordet. 

1 - Skådespelare
1 - Handling
2 - Känsla
2 - Musik
2 - Foto
-----------
Totalt: 8

Betyg: ✅

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Filmåret 2007: Topp 10

Topp 10 - 2007 Filmåret 2007 visar sig vara en riktig höjdare. Här finns det en härlig bredd med många toppar. Det bjuds på mycket känslor och upplevelser som verkligen etsar sig fast. Listan var en utmaning att sammanställa där många slagkraftiga titlar slogs om platserna. Det blev en kamp om ett par platser där några försvann och bytte position i sista sekund. Magkänslan får som alltid en huvudroll på sådana här listor. Summeringen blir: ett av mina bästa filmår, som levererar flera minnesvärda cinematiska upplevelser.  På topp tio återfinns filmer från: 7 - USA  3 - Storbritannien 10.  Lars and the Real Girl   (Craig Gillespie) En förvirrad ung man inleder ett okonventionellt förhållande med en docka som han hittar på internet.  Ryan Gosling är toppen. Filmen i sig är också riktigt stark där många intressanta ämnen bearbetas och framförs på ett underhållande sätt. Det finns definitivt en förkärlek från min sida till små filmer som lyckas leverera stora känslo...

Filmåret 2008: Topp 10

Topp 10 - 2008 Filmåret 2008 visar sig vara en riktig höjdare. Här finns det en härlig bredd med många toppar. Det bjuds på mycket känslor och upplevelser som verkligen etsar sig fast. Listan var en utmaning att sammanställa där många slagkraftiga titlar slogs om platserna. Det blev en kamp om ett par platser där några försvann och bytte position i sista sekund. Magkänslan får som alltid en huvudroll på sådana här listor. Summeringen blir: ett starkt filmår som levererar flera minnesvärda cinematiska upplevelser.  På topp tio återfinns filmer från: 4 USA  3 Storbritannien 1 Sverige 1 Tyskland 1 Israel 10. Die Welle / The Wave   (Dennis Gansel) En gymnasielärare som leder ett projekt om diktaturer tar till ett okonventionellt knep. Han och eleverna startar själva en fascistisk rörelse. Det dröjer dock inte länge innan det urartar och rörelsen börjar leva sitt eget liv. Välgjord och gripande drama som både provocerar samt väcker starka känslor. Har alltid gillat tysk film o...

Serie: Fleabag

Titel: Fleabag Land: Storbritannien Regi: Harry Bradbeer Manus: Phoebe Waller-Bridge Genre: Komedi / Drama År: 2016 - 2019 Säsonger: 2 // Avsnitt: 12 I rollerna: Phoebe Waller-Bridge, Sian Clifford, Andrew Scott, Olivia Colman, Bill Peterson Fleabag är en frisinnad, arg och förvirrad ung kvinna i London. Livets utmaningar smälter samman medan historien fylls med en ström av interaktioner där diverse familjemedlemmar, ragg och oväntade möten avlöser varandra. En tydligt återkommande kännetecken i episoderna är när  huvudkaraktären bryter den fjärde väggen för att ge utläggning, interna monologer och en löpande interaktion med publiken.  “Being proper and sweet and nice and pleasing is a fucking nightmare. It’s exhausting.” Seriens skapare Phoebe Waller-Bridge (Spelar i huvudrollen) har även skrivit manuset där hennes soloshow från Edinburgh Fringe Festival är största inspiration. Psykisk ohälsa, familjerelationer, sex, religion och identitetssökande är några återkommande ...